متاورس، دنیای جذابی که هیچ بازاریابی نباید از آن غفلت کند

فناوری همیشه در حال پیشرفت و تغییر است و بازاریابی نیز به دنبال آن همیشه در حال پیشرفت و تغییر است.

متاورس تنها یکی از تکامل های اخیر در دنیای فناوری است، اما همانطور که میدانید، تاثیر زیادی بر تجربه انسان خواهد داشت.

در حالی که بازاریابی دیجیتال در چند دهه اخیر شاهد پیشرفت های زیادی بوده است، متاورس یکی از مواردی است که بسیاری از شرکت ها و بازاریاب ها را تحت تأثیر قرار داده است. حال چگونه می توانیم از متاورس به نفع خود استفاده کنیم تا در دوران جدید موفق شویم؟

در این پست متاورس را معرفی می کنیم، یعنی بررسی معنای آن و نگاهی به وضعیت فعلی و آینده؛ سپس راه‌های مختلفی که بازاریاب ها می‌توانند انتظار استفاده از متاورس را در سال‌های آینده داشته باشند را بررسی و معرفی میکنیم.
در حقیقت با مطالعه این مطلب، فرصتهایی را معرفی خواهیم کرد که متاورس به بازاریابها میدهد و بهتر است به بهترین شکل از آن استفاده نمایید.

متاورس چیست؟

همانطور که متیو بال(سرمایه دار و نویسنده) و بعدها مارک زاکر برگ تصور میکردند، شبکه گسترده ای از جهان ها و شبیه سازی های سه بعدی است که در زمان حال وجود دارند.

به بیان ساده تر متاورس یک نسخه فرضی از زمان حال در دنیای اینترنت است که در محیط های سه بعدی آنلاین وجود دارد، میباشد.

این کار از طریق تجربه شخصی افراد (مانند نسخه فعلی بازی Second Life) و با هدست های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده صورت میگیرد.

متاورس و بازاریابی

این بدان معنا نیست که عناصر جهان های مجازی در حال حاضر وجود ندارند. بازی‌هایی مانند Roblox و Fortnite وجود دارند که مبنایی را برای آنچه که بسیاری آن را آینده متاورس می‌دانند تشکیل می‌دهند. به صورت خاصی آواتار های مجازی میتوانند با محیط خود تعامل داشته باشند و حتی میتوان در این محیط مجازی کالاهایی مجازی مانند لباس، لوازم تزئینی و… را خرید و فروش کرد.

ارتباط متاورس و NFT

توکن‌های غیرقابل تعویض یا NFT دارایی‌های رمزنگاری شده در یک بلاک چین با کدهای شناسایی منحصربه‌فرد و ابرداده‌ها هستند که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند. برخلاف ارزهای دیجیتال، نمی توان آنها را به صورت معادل معامله کرد یا مبادله کرد. این با توکن های قابل تعویض مانند ارزهای رمزنگاری شده متفاوت است، که با یکدیگر یکسان هستند و بنابراین می توانند به عنوان رسانه ای برای معاملات تجاری استفاده شوند.

به گفته مورگان استنلی، بانک سرمایه گذاری چندملیتی، NFT ها پتانسیل تبدیل شدن به یک بازار 56 میلیارد دلاری تا سال 2030 را دارند. چگونه؟ همه به لطف تقاضایی است که متاورس ایجاد خواهد کرد.

با افزایش آواتارهای مجازی، تقاضا برای مُد مجازی سر به فلک می کشد. نیاز به شخصی سازی در فضای دیجیتال غیرقابل انکار است و مُد یکی از ساده ترین راه ها برای انجام این کار است. فقط به موفقیت بازارهای موجود در Fortnite و Roblox نگاه کنید، بازی های مجازی با آواتار.

Metaverse چگونه بر بازاریابی تاثیر می گذارد؟

اگر تا به حال متوجه نشده اید که متاورس چگونه بازاریابی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، پس از پیشرفت تکنولوژی عقب مانده‌اید.متاورس یک امر اجتناب ناپذیر است. متاورس به طرق مختلف بر بازاریابی تأثیر می گذارد، که می توانید برخی از آنها را شروع کنید.

واقعیت مجازی

واقعیت مجازی چیز جدیدی نیست در واقع، چندین دهه است که به شکل های زیادی وجود داشته است. البته، در سال‌های اخیر جهش‌هایی را در این تکنولوژی مشاهده کرده ایم و در سال‌های آینده نیز به همین منوال جهش هایی را مشاهده خواهیم کرد.

از توسعه محصول گرفته تا فروش محصولات یا خدمات موجود، واقعیت مجازی شما را قادر می‌سازد تا مشتریان خود را وارد عرصه کنید. آنها می توانند نقش فعالی در تمام مراحل فرآیند تولید تا فروش داشته باشند. چه کسی به تست رایگان محصول “نه” می گوید؟

بسیاری از مشتریان به دنبال چنین فرصت هایی هستند، نه اینکه مانند تبلیغات آنلاین از آنها پنهان شوند. نسل‌هایی که اکنون و در 15 سال آینده به بلوغ می‌رسند، عمدتاً نسل‌های Z و آلفا، بیش از هر نسل دیگری در این محیط‌ها احساس آرامش خواهند کرد.

واقعیت افزوده

برخلاف واقعیت مجازی که دید شما را تحت الشعاع قرار می دهد، واقعیت افزوده فقط عناصری را به آن اضافه می کند. به “عینک هوشمند” یا بازی محبوب موبایل Pokemon Go فکر کنید. این دستگاه ها از محیط اطراف شما الهام میگیرند و سپس با افزودن تصاویر، انیمیشن ها یا داده ها بر روی آن، آن را بهبود می بخشند.

بازاریابی از کجا وارد می شود؟ واقعیت افزوده از امتحان کردن یک عینک یا لباس تا تست رانندگی با یک ماشین جدید، تجربه خرید را به سطح دیگری می‌آورد. در یک محیط تقویت شده، مشتریان شما می توانند بدون خروج از خانه با محصولات شما تعامل داشته باشند. با این حال، حتی تجربیات درون فروشگاهی نیز از متاورس سود خواهند برد. از آنجایی که واقعیت افزوده پوششی بر محیط زندگی واقعی است، می توانید از آن در فروشگاه ها برای به اشتراک گذاری اطلاعات دقیق، نمایش ویژگی های اضافی و موارد استفاده و غیره استفاده کنید. آن را به عنوان یک تجربه بازاریابی موازی در نظر بگیرید.

برندسازی در متاورس

همانطور که متاورس رشد می کند، فرصت های تجاری و تبلیغاتی نیز افزایش می یابد. از جمله تابلوهای پیام مجازی، بیلبوردها، کالاها و حتی آواتارهای لباس مجازی.

NFT ها نیز نقش مهمی خواهند داشت. با قابلیت شخصی سازی آواتارها و فضاهایی مانند “خانه ها” و ویترین فروشگاه ها، می توانید محتوای مجازی مارک دار برای مشتریان خود ایجاد کنید. این به شما امکان می دهد تا به فضاهای تجاری که در حال حاضر در آنها کار نمی کنید نفوذ کنید، مانند پوشاک مجازی و هنر دیجیتال.

به گفته کتی هاکل، مدیر ارشد متاورس، این کار به آسانی «تبدیل شدن مستقیم به آواتار» نیست. یعنی ورود به این صنعت به سادگی ایجاد یک نسخه مجازی از کالای شما نیست. این امر به ویژه در مورد برندهایی که پوشاک، هنر یا چیزهای دیگر را به راحتی دیجیتالی نمی‌فروشند صادق است. با این حال، برندها این کار را انجام داده اند. فقط به Chipotle و حتی Gucci نگاه کنید.

دنیای متاورس و ارتباطش با بازاریابی

پاپ آپ های مجازی

فروشگاه های پاپ آپ یک اتفاق رایج برای مشاغل در هر اندازه است. چه فروشگاه محصولات باشد چه خدماتی باشد، یک پنجره بازشو مجازی به شما این فرصت را می دهد که برند خود را در مقیاس بزرگتر به اشتراک بگذارید.

مشابه پاپ آپ حضوری، پاپ آپ مجازی فرصتی برای شبکه سازی، تبلیغ و فروش محصولات و خدمات شما است. در حالی که پنجره‌های بازشو در یک مکان فیزیکی ممکن است حضور را محدود کنند (هم به دلیل فضا و هم به دلیل تردد مورد نیاز)، یک پنجره بازشو مجازی به شما کمک می‌کند تا به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کنید.

مکان مجازی نه تنها به نفع تعداد حضور و غیاب خواهد بود، بلکه تأثیر کمتری بر نتیجه خواهد داشت. با کاهش نیاز به سفر و اقامت کارمندان و بدون نیاز به اجاره فضای فیزیکی، می توانید هزینه ها را کاهش دهید و شاید حتی قیمت نهایی را برای کاربران کاهش دهید.

آموزش یا کلاس های مجازی

پخش زنده و پلتفرم‌های اشتراک ویدیویی، آموزش و کلاس‌های مجازی بخش بزرگی از دنیای شرکت‌ها را تشکیل می‌دهند. در حالی که بسیاری از آموزش‌ها و کلاس‌های مجازی احتمالاً به شکل فعلی خود ادامه خواهند داشت، متاورس فضایی را برای گسترش آنها ایجاد می‌کند.

با آوردن کلاس های دنیای واقعی به هدست های مجازی در سراسر جهان، فرصت های رشد بی پایان است. فقط یک دوره آموزشی واقعیت مجازی در مورد محصول خود یا یک راهنمای استفاده از خدمات خود را تصور کنید. حتی می توانید از آن برای نمایش محصول با مشتریان بالقوه یا جلسات عیب یابی با مشتریان فعلی خود استفاده کنید.

رویدادهای Metaverse

در این دنیای بعد از کووید19، تصور ادامه نیاز به فضاهای ملاقات مجازی آسان است. از گردهمایی‌های خانوادگی گرفته تا کنسرت‌ها و جشن‌ها، متاورس هیچ محدودیتی در مورد اینکه چه کسی را و در چه زمانی می‌توانید ملاقات کنید، ندارد.

نمونه اخیر چنین رویدادی کنسرت Lil Nas X بود که در دنیای مجازی Roblox برگزار شد.

متاورس و مارکتینگ

با محبوب‌تر شدن رویدادهایی مانند این، به‌ویژه در نسل‌های Z و آلفا، رویدادهای متاورس تنها یک ابزار نیست که می‌توانید از آن ها استفاده کنید، بلکه یک ضرورت خواهند شد. همانطور که مخاطبان هدف شما تغییر می کند، تلاش های بازاریابی شما نیز تغییر می کند. این تنها یک نمونه از چگونگی نقش متاورس است.

شما نباید منتظر بمانید تا این رویدادها محبوب شوند و بعد وارد این چرخه بشوید. شما باید هرچه زودتر رویدادهای مجازی خود را چه از طریق واقعیت مجازی و چه از طریق واقعیت افزوده برگزار کنید. حتی آژانس هایی برای مشاوره برگزاری این نوع رویداد ها هستند که میتوانید از آنها کمک بگیرید.

اشتراک گذاری:

About The Author

2 دیدگاه دربارهٔ «متاورس، دنیای جذابی که هیچ بازاریابی نباید از آن غفلت کند»

  1. فروش وسایل دست دوم صحنه

    از مطلب خوبتون تشکر میکنم، واقعاً این دنیای جذابی هست و خوبه که بازاریابها، به متاورس از همین الان توجه کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *