دراپ شیپینگ دقیقاً چیست؟

دراپ شیپینگ دقیقاً چیست

اگر در جلب مشتری و معرفی محصول، و درمجموع در بازاریابی اینترنتی قدرت‌مند هستید، ولی توان مالی یا حوصله درگیری و دردسرهای انبارداری و ارسال محصول را ندارید، شاید دراپ شیپینگ(drop shipping) بتواند گزینه خوبی برای فعالیت شما باشد و احتمالاً بتوانید دراپ شیپر موفقی شوید. درصورتی‌که مایل به آشنایی با این نوع فعالیت اقتصادی در بستر اینترنت هستید، اثر خاص را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

چه شد که دراپ شیپینگ به وجود آمد؟

روزگاری معامله کالا کاری دشوار بود. به‌ویژه برای ساکنان روستاها و شهرهای کوچک که گاهی باید برای خرید یک کالا به شهرهای بزرگ سفر می‌کردند. دردسرهای مسافرت در گذشته و احتمالاً اسکان شبانه، خودش قصه دیگری بود. در بازار نیز محصولات آن‌قدر متنوع نبودند که عملاً حق انتخاب چندانی وجود داشته باشد. گاهی ممکن بود افراد حتی از وجود بسیاری کالاها هم خبر نداشته باشند، یا نام محصولی را می‌شنیدند، اما از ماهیتش هیچ اطلاعی نداشتند. نه تنوع محصول این‌قدر زیاد بود و نه دسترسی به آن این‌قدر آسان.
اما امروزه، نه تنها مسافرت به شهرهای دیگر چندان دشوار نیست و هنگام خرید نیز حق انتخاب‌های متعددی وجود دارند، بلکه برای تماشای اجناس و خرید آنها اصلاً نیازی به سفر و از دست دادن زمان و انرژی نیست. رشد روزافزون نفوذ اینترنت در زندگی عموم و خصوص افراد جامعه بستر مناسبی را به‌منظور بازاریابی گسترده برای عرضه‌کنندگان و تماشا و گزینش کالا برای خریداران فراهم آورده است. رواج اینترنت پرسرعت و پس‌ازآن، گوشی‌های همراه هوشمند این عرصه را به‌صورتی باورنکردنی توسعه بخشید. گسترش دامنه بازار هدف و در پی آن، مواجهه با سلایق مختلف از یک سو و لزوم تلاش برای عقب نماندن از سایر رقبا از سوی دیگر تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان را مجبور به خلاقیت و عرضه محصولات متنوع ازحیث کارایی، شکل رنگ و بسته‌بندی کرد.
اکنون، با این گستردگی بازار و تنوع بی‌نهایت کالا، دیگر کسب و کار به سادگی گذشته نیست. در اختیار داشتن محصولات گوناگون فضای وسیع و کار طاقت‌فرسایی را می‌طلبد؛ و جلب مشتری و معرفی محصول نیز خود مستلزم صرف زمان بسیار و داشتن مهارت کافی است. بنابراین، خواسته یا ناخواسته این دو بخش را باید از یکدیگر تفکیک کرد. حتی اگر یک شرکت بخواهد هم‌چنان هر دو بخش را بر عهده گیرد، برای دستیابی به موفقیت باید آنها را به دو واحد تخصصی کاملاً مجزا بسپارد. اما، کسانی‌که به هر دلیلی مایل به انجام حرفه‌ای یکی از این دو باشند، می‌توانند با تمرکز بیشتر، بر پله‌های بالاتر موفقیت قدم بگذارند. دراپشیپینگ نیز روشی برای انجام تخصصی بازاریابی بدون درگیری با مسائل مربوط‌به تأمین و ارسال کالا است.
ممکن است سرمایه کافی برای در اختیار داشتن یک انبار مناسب و تأمین کالاهای لازم برای یک کسب و کار مستقل را نداشته باشید. شاید دردسرهای انبارگردانی و ورود و خروج محصولات متعدد برایتان چندان خوشایند نباشد. بسته‌بندی و ارسال کالا و دریافت سفارش مرجوعی و کارهایی مانند این‌ها هم می‌توانند خسته‌کننده باشند. درمقابل ممکن است علاقه و قدرت زیادی در بازاریابی اینترنتی داشته باشید و بخواهید تجارتتان را از پشت میز و در اتاقی کوچک مدیریت کنید. اگر در جلب مشتری و معرفی محصول، و درمجموع در بازاریابی اینترنتی قدرتمند هستید، ولی توان مالی یا حوصله درگیری و دردسرهای انبارداری و ارسال محصول را ندارید، شاید دراپ شیپینگ بتواند گزینه خوبی برای فعالیت شما باشد و احتمالاً بتوانید دراپ شیپر موفقی شوید.
دراپ شیپینگ یک روش تجاری است که چهار رکن را دربرمی‌گیرد: دراپ شیپر، تأمین‌کننده، مشتری و محصول. در این شیوه، دراپ شیپر تنها وظیفه بازاریابی و دریافت سفارش از مشتری را بر عهده دارد، سپس سفارش را به تولیدکننده یا تأمین‌کننده منتقل می‌کند و انجام بسته‌بندی و ارسال محصول را به وی می‌سپارد. بدین‌ترتیب، فعالیت تجاری به روش دراپ شیپینگ مشکلات انبارگردانی را ندارد و به فضای فیزیکی انبار و سرمایه اولیه جهت خرید کالا نیازمند نیست. با همه این مزایا، نداشتن نظارت بر کیفیت بسته‌بندی و ارسال محصول، عدم آگاهی از موجودی کالا و مانند آن از معایب این روش هستند که در مطلبی جداگانه به بررسی مزایا و معایب دراپ شیپینگ خواهیم پرداخت.
حال ممکن است این سؤال پیش آید که پس درآمد دراپ شیپر از کجاست؟. او هنگام گرفتن سفارش، قیمت خرده‌فروشی محصول را از مشتری دریافت می‌کند، اما به تأمین‌کننده قیمت عمده‌فروشی را می‌پردازد. بنابراین، میزان تفاوت میان قیمت خرده‌فروشی و عمده‌فروشی سود دراپ شیپر را تشکیل می‌دهد. هرچند باید گاهی برای جذب مشتری بیشتر و افزایش توان رقابت با دیگران، تخفیف‌هایی را در نظر گرفت و به سودکمتر قناعت کرد و حتی گاهی موقتاً از کسب سود چشم پوشید. البته، ممکن است با برگزیدن این شیوه‌ی کسب و کار به حاشیه سود محدودتری دست یابید که احتمالاً به نسبت زحمت کمترش می‌ارزد.
حالا بیایید با هم ارکان چهارگانه این فعالیت تجاری را مرور کنیم.

1 دراپ شیپر

اگر می‌خواهید دشواری‌های مربوط‌به خرید محصول از تأمین‌کننده، انبارداری و بسته‌بندی و ارسال کالا به مشتری را متحمل نشوید، ولی به فروش کالا در فضای بی‌کران اینترنت بپردازید، دراپ شیپینگ می‌تواند بستر مناسبی برای کسب و کار شما باشد. کافی است یک فروشگاه آن‌لاین راه بیندازید و با تولید محتوا و تکنیک‌های نوین تبلیغاتی کاربران را جذب نمایید. سپس با یک یا چند تولیدکننده یا تأمین‌کننده هماهنگ شوید و کالاهایشان را در فروشگاه خود عرضه کنید. شیوه و کیفیت معرفی محصول به کاربران اثر خاصی بر رونق تجارتتان خواهد داشت. از مشتریان علاقه‌مند سفارش بگیرید و آن را به تأمین‌کننده منتقل نمایید. چه مشتری هنگام درج سفارش، قیمت کالا را ازطریق درگاه بانکی سایت شما واریز کند، و چه قرار باشد هنگام تحویل کالا، مبلغ آن را به پیک یا پستچی بپردازد، به‌هرحال، با تأمین‌کننده مطابق توافق قبلی تسویه حساب خواهید کرد.
شما به‌عنوان یک دراپ شیپر وظیفه دقیق و حساس بازاریابی را بر عهده دارید. برای جذب کاربران بیشتر نباید از محتوای غنی و مطابق نیاز آنان و چشم‌نوازی فضای سایت یا صفحه خود غافل بمانید. شیوه و کیفیت معرفی محصول اهمیت فراوانی در جلب نظر مشتریان ایفا می‌کند. می‌توانید در این راه، روی مشاوره‌های اثر خاص نیز حساب کنید. هم‌چنین، توجه به نظرها، انتقادات و پیشنهادهای کاربران و به‌خصوص مشتریان، در حفظ و افزایش شمار مشتریانتان تأثیر به‌سزایی می‌گذارد. معرفی هرچه‌بهتر محصول و جذب هرچه‌بیشتر مشتری به شما در رقابت با سایرین قدرت زیادی خواهد بخشید. اگرچه به‌هرحال، عدم نظارت شما بر کیفیت بسته‌بندی و ارسال محصول ممکن است اعتراضاتی خارج از محدوده اختیارتان به دنبال داشته باشد، اما می‌توانید با تعامل با مشتری و هماهنگی با تأمین‌کننده بخشی از این نقص را جبران نمایید.
تأمین‌کننده یا تولیدکننده
حال که همه جوانب را سنجیده‌اید و تصمیم گرفته‌اید این روش کسب و کار را برگزینید، یک فروشگاه آن‌لاین راه بیندازید و بکوشید با مهارت‌های نوین شمار بازدیدکنندگانتان را بالا ببرید. در این راه، مطالعه مطالب و تماشای کلیپ‌های اثر خاص می‌تواند همراه خوبی برای شما باشد. سپس، باید با یک یا چند تأمین‌کننده مذاکره کنید و قرارداد ببندید تا بتوانید محصولاتشان را در فروشگاه خود به فروش بگذارید. کیفیت بسته‌بندی کالا و سرعت ارسال آن اهمیت زیادی دارد. بکوشید با تأمین‌کنندگانی کار کنید که توجه شایسته‌ای به این قبیل مسائل دارند. اگر تأمین‌کننده بپذیرد از نظرات شما نیز در آماده‌سازی و فرستادن محصولات استفاده کند، به یک مزیت مهم دست یافته‌اید.
اما ممکن است بپرسید اصلاً چرا خود تأمین‌کننده یا تولیدکننده بازاریابی کالایش را انجام نمی‌دهد تا همان مقدار سود خرده‌فروشی هم نصیب خودش شود. کسانی‌که با مقوله بازاریابی آشنایی دارند، می‌دانند که این کار به‌ویژه در جهان امروز دیگر یک کار حرفه‌ای و کاملاً تخصصی است. باید مهارت‌های جدید را آموخت، فعالیت سایر رقبا را رصد کرد و از ایده‌های خلاقانه و نو بهره برد. زمان زیادی می‌طلبد و به تمرکز کافی نیاز دارد. به‌خصوص برای تأمین‌کنندگان کوچک و متوسط شاید این کار به‌نسبتِ هزینه و زحمتش چندان به‌صرفه نباشد. شاید اگر همین وقت و هزینه را روی تولید و تأمین کالا متمرکز سازد، به نتیجه بهتری دست یابد. پس، او ترجیح می‌دهد طی قراردادی این وظیفه را به دیگری واگذارد و از آن سود احتمالاً نه چندان زیاد چشم پوشد.

2. مشتری

همان‌طورکه می‌دانیم بسیاری از کاربرانی که به فروشگاه شما سر می‌زنند، اصلاً به خرید فکر نمی‌کنند. عده‌ای از آنان که مایل به خرید هستند هم  تنها برای تماشا به فروشگاهتان پا می‌گذارند. و فقط بخشی از بازدیدکنندگان قصد خرید از شما را دارند. باید گروه اول را به انجام خرید ترغیب کنید، گروه دوم را به خرید از خود فرا خوانید و برای حفظ گروه سوم تلاش نمایید. مسلماً بازگرداندن کسی که از خرید محصولتان پشیمان شده، بسیار دشوارتر از جذب مشتریان تازه است.
در انتشار محتوا تنها به فروش محصولات فکر نکنید. اطلاعات مفیدی را در اختیار کاربران بگذارید، از مزایای خرید آن‌لاین بنویسید، از کارایی محصول کلیپ تهیه کنید و با مشتریانتان صادق باشید. با تنوع رنگ و شکل کالا به خریداران حق انتخاب بدهید. گهگاه با تخفیف یا جایزه و اشانتیون به تشویق مشتریان بپردازید. اگرچه این‌چنین بخشی از سود را نادیده می‌گیرید، اما با افزایش خرید به‌زودی بیش از آنچه از دست داده‌اید را به دست خواهید آورد. فراموش نکنید مشتریان مهم‌ترین رکن کسب و کار هستند و بدون آنها عملاً تجارتی وجود نخواهد داشت.

رکن سوم در دراپ شیپینگ، محصول است

محصول حلقه ارتباط میان سه طرف دراپ شیپینگ، یعنی دراپ شیپر، تأمین‌کننده و مشتری است. تأمین‌کننده محصول را عرضه می‌کند، دراپ شیپر آن را معرفی می‌نماید و مشتری آن را می‌خرد. شما می‌توانید محصولات فروشگاهتان را در سه شکل کلی انتخاب کنید:

شکل اول: فروشگاه تک‌محصولی

در این شکل، تنها یک نوع محصول را ارائه می‌دهید. اینگونه می‌توانید با تمرکز روی یک نوع محصول نفوذ فراوانی میان مشتریان به دست آورید. هم‌چنین، کار معرفی کالا برای خودتان ساده‌تر خواهد بود. درصورتی‌که در مرحله انتخاب محصول بررسی و سنجش خوبی داشته باشید و متناسب با نیاز و تقاضای بازار هدف، کالای پرطرفداری را برگزینید، از شانس بالایی در موفقیت برخوردار خواهید بود. اما، مشکل بزرگ فروش تک‌محصولی این است که اگر نتوانید نظر مشتریان را نسبت به کالای منتخبتان جلب کنید یا اساساً بازار آن کالا به دلایلی از بین رود، عملاً کل تجارتتان را از دست داده‌اید؛ یعنی همه کسب و کار شما مبتنی بر سرنوشت تنها یک محصول است.

شکل دوم: فروشگاه چندمحصولی

دربرابر فروش تک‌محصولی فروش چندمحصولی قرار دارد. در این نوع فروش، تنوع و تعدد محصولات مشتریان بیشتری را جذب می‌کند. به‌علاوه، همین‌که یک مشتری می‌تواند چندین کالای مورد نظر خود را یک‌جا سفارش دهد، کار او را ساده‌تر می‌کند و افراد بیشتری را به فروشگاهتان می‌کشاند. اگر محصولات مختلفی که ارائه می‌دهید، تأمین‌کننده یکسانی داشته باشند، مسیر آسانی پیش روی شماست. ولی در غیر این صورت، باید کالاهای یک سفارش را از چند تأمین‌کننده تهیه کنید. این یعنی، یا باید برای یک سفارش چند بسته را با فرستنده‌های متفاوت ارسال نمایید، یا نخست همه کالاها را از تأمین‌کننده‌ها تحویل بگیرید، سپس آنها را در یک بسته واحد بگنجانید و آن‌گاه ارسال کنید. درهرحال، زمان بیشتری از دست می‌دهید و هزینه پستی بیشتری را متحمل می‌شوید.

شکل سوم در دراپشیپینگ، استفاده از پکیج محصولات است

درمقابل این دو شکل عرضه محصول، شکل سومی وجود دارد که می‌توان گفت به گونه‌ای هردو شکل قبلی را دربرمی‌گیرد. در این نوع عرضه، شما پکیجی از چند کالا را ارائه می‌دهید. یعنی، چند محصول را در یک بسته معرفی و عرضه می‌نمایید. بدین‌ترتیب، هم به دردسرهای ارسال چندگانه کالاها دچار نمی‌شوید و هم کسب و کارتان مبتنی‌بر تنها یک محصول نیست. اگر کالاهای موجود در پکیج شما به‌درستی انتخاب شوند و برای مشتریان جذابیت داشته باشند، و هم‌چنین بتوانید آنها را با قیمتی پایین‌تر از قیمت معمولشان عرضه کنید، با اقبال بیشتری مواجه خواهید بود. البته باز هم محدودیت کالاهای پکیج‌شده و عدم تمایل عده‌ای برای خرید پکیج‌های چندمحصولی دایره فروشتان را تنگ‌تر خواهد کرد.

نتیجه گیری و سخن پایانی

دراپ شیپینگ یکی از روش‌های متعدد کسب و کار در دنیای پیشرفته امروز است. پرداختن به آن در کنار همه مزایایی که دارد، اما با موانع و معایبی هم روبه‌روست. چنان‌که پیشتر هم گفتیم، به‌زودی در مطلبی جداگانه به برخی مزایا و معایب دراپ شیپینگ می‌پردازیم. درصورتی‌که می‌خواهید این شیوه کسب و کار را برگزینید، همه جوانبش را بسنجید، آنها را با شرایط، توانایی‌ها و روحیات خود تطبیق دهید و با چشمانی باز راه آینده خود را برگزینید. اثر خاص آمادگی دارد با مطالب و کلیپ‌های سودمند و هم‌چنین مشاوره‌های تخصصی کارامد به یاری شما بشتابد.
منبع1
منبع2

اشتراک گذاری:

About The Author

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *