مزایا و معایب دراپ شیپینگ

مزایا و معایب دراپ شیپینگ

در این مطلب به سوالات زیر پاسخ داده خواهد شد:

  • دراپ شیپینگ Drop shipping چیست
  • چه مزایا و معایبی دارد؟
  • بهترین سایت دراپ شیپینگ در ایران کدام است؟
  • چطور یک تأمین کننده دراپ شیپینگ پیدا کنم؟

گستردگی فضای مجازی و افزایش گرایش افراد به جستجو و گردش در اقیانوس بیکران محتوای اینترنتی، بستر مناسبی را برای فعالیت‌های اقتصادی در یک محیط جدید و متفاوت مهیا می‌سازد.
همچنین فراگیری جهانی بیماری کرونا (کووید ۱۹) در زمان خودش، نیز بر اهمیت تجارت الکترونیک افزوده است.
بسیاری از کسانی که شاید پیشتر چندان تمایلی به خریدهای اینترنتی نداشتند، احتمالاً، در چند سال گذشته این روش تهیه مایحتاج را نیز تجربه کرده‌اند.
اما، بی‌تردید ایجاد یک فروشگاه آنلاین و جلب مشتری، خود نیاز به مهارت و تخصص دارد.
فروشندگان زیادی که تا قبل از این شرایط تجربه تجارت الکترونیک را نداشته‌اند، اکنون برای انجام شایسته این کار دچار زحمت و مشکل می‌شوند. از طرفی، فراوان هستند متخصصان فضای مجازی که توان مالی تأمین کالاهای مورد نیاز برای تأسیس یک فروشگاه را ندارند. دراپ‌شیپینگ یک روش تجاری است که همین خلأ را پر می‌کند.
آیا با روش تجاری دراپ‌شیپینگ آشنا هستید؟
آیا مزایا و معایب دراپ‌شیپینگ را می‌شناسید؟

فهرست محتوا

دراپ شیپینگ چیست و چه کمکی به فروشگاه های اینترنتی می کند؟

دراپ شیپینگ (انگلیسی: Drop shipping ) یک روش خرده‌فروشی و عرضه کالا است که در آن کالا مستقیماً از انبار تامین‌کننده و نه انبار خرده‌فروش برای خریدار ارسال می‌شود.
این تعریف از نظر من خیلی جذاب و کامل نبود.
دراپ شیپینگ زمانی اتفاق می افتد که یک فروشگاه اینترنتی محصولی را در سایت خود به فروش می رساند که آن محصول را در انبارش موجود ندارد.
وقتی سفارشی در سایت ثبت می شود، سایت سفارش را برای مجموعه دیگری ارسال می کند و در حقیقت این شرکت دوم است که سفارش را ارسال می کند.
اجازه بدهید با مثالی دراپ شیپینگ چیست را بهتر توضیح دهم:
تصور کنید شما مدتی فروشنده کتاب بوده اید و با توجه به تخصصی که کسب کرده اید، می خواهید یک کتاب فروشی آنلاین راه اندازی کنید.
اما هیچ کتابی در انبار خود ندارید.
با جستجو شرکتی را پیدا می کنید که اکثر کتب مورد نظر شما را دارد، می تواند آنها را بسته بندی کند و حتی با آرم و نشان شما برای مشتریانتان ارسال نماید.
به کار این شرکت در مثال ما، دراپ شیپینگ گویند.
دراپ شیپینگ چه کمکی به فروشگاه های اینترنتی می کند؟
آنها را از شر لجستیک می رهاند و کلی در هزینه هایشان صرفه جویی می شود.
به همین سادگی.

بهترین سایت دراپ شیپینگ در ایران

همین الان که در حال مطالعه این نوشته هستید، من نتوانستم سایت مناسبی برای انجام دراپ شیپینگ در ایران پیدا کنم.
اما این کار در خارج از ایران بسیار خوب و عالی در حال انجام است.
برند هایی هم چون Inventory Source; و Wholesale Central; از جمله نام های این حوزه در خارج از ایران هستند.

چطور تأمین کننده دراپ شیپینگ شوم

خیلی کار سختی نیست، اگر مدت ها است در حوزه خاصی به صورت فیزیکی مشغول فعالیت هستید، می توانید به راحتی این کار را انجام دهید.
مثال کتاب که بالا تر زدم را به یاد دارید؟
مثلاً اگر مدت زیادی است که در حوزه فروش کتاب فعالیت می کنید و تمامیه چم و خم کار را دارید، می توانید یک دراپ شیپر در حوزه کتاب شوید.

مزایای دراپ‌شیپینگ

خوانندگان این مطلب، یا قبلاً تصمیم گرفته‌اند یک کسب و کار دراپ‌شیپینگ را راه‌اندازی نمایند، یا هنوز نسبت‌به این کار مردد هستند. مرور و یادآوری شماری از این مزایا سبب می‌شود گروه اول با عزم راسخ‌تری راهشان را ادامه دهند و گروه دوم برای آغاز این راه تصمیم نهایی خود را بگیرند. البته، بدون شک نمی‌توانیم در این زمان اندک، همه این مزایا را متذکر شویم، ولی خواهیم کوشید به مهم‌ترین آنها اشاره داشته باشیم.

مزیت اول: دراپ‌شیپینگ به سرمایه اولیه اندکی نیاز دارد

نداشتن سرمایه کافی یا حتی حداقلی یکی از بزرگ‌ترین موانع بر سر راه بسیاری از علاقه‌مندان به فعالیت‌های اقتصادی است. کسانی که هم با فضای وب آشنایی زیادی دارند و هم در جلب مشتری و معرفی محصول بسیار توانمند هستند. برخی از آنان حتی می‌توانند طراحی و پشتیبانی فنی سایت را خودشان بر عهده بگیرند. اما، سرمایه چندانی ندارند تا محصول یا محصولات مورد نظرشان را تهیه و انبار کنند تا قادر باشند آنها را به مشتریانشان ارائه دهند.
شاید بتوان مهم‌ترین مزیت دراپ‌شیپینگ را همین دانست که با کمترین سرمایه قابل راه‌اندازی است. تأسیس و مدیریت یک سایت یا حتی در مواردی یک صفحه مجازی هر کسی را قادر می‌سازد با جلب مشتری و فروش محصول بدون نیاز به سرمایه برای تأمین اولیه کالاهای مورد نظرش یک کسب و کار را آغاز کند. کافی است یک بستر الکترونیکی را تأسیس نماید، بازدیدکنندگانی را به آن جذب کند و با معرفی جذاب و مناسب محصول سفارش فروش بگیرد. تأمین و ارسال کالا برعهده تأمین‌کننده خواهد بود و هیچهزینه‌ای برای فروشنده ندارد. اما، در دراپ‌شیپینگ باید چه هزینه‌هایی را پیشبینی کنید؟

  • دامین و هاست
  • اگر برای تجارت دراپ‌شیپینگ خود از یک شبکه اجتماعی بهره می‌برید، مسلماً از هزینه مربوط به دامین و هاست معاف هستید. ولی داشتن یک سایت مزایایی دارد که در اینجا مجال پرداختن به آن نیست. هرچه باشد، فروش در یک فضای کاملاً تحت اختیار و مستقل، قدرت بیشتر و دایره عمل وسیع‌تری را به شما می‌دهد. برای داشتن یک وب‌سایت، باید نخست یک دامین بخرید و یک فضای هاست متناسب با نیازتان اجاره نمایید.

  • طراحی فنی سایت
  • اگر خودتان متخصص در برنامه‌نویسی و طراحی سایت هستید، در هزینه‌های مربوط به این بخش صرفه‌جویی خواهید کرد. به‌هرحال، یا خودتان می‌توانید این کار را انجام دهید، یا باید برای چیدمان فنی فروشگاهتان یک متخصص را استخدام کنید و بخشی از هزینه‌های اولیه تجارت دراپ‌شیپینگتان به این کار اختصاص می‌یابد.

  • تولید محتوا
  • این‌که سایت یا صفحه‌ای را راه‌اندازی کنید و دست روی دست بگذارید و منتظر مشتری بنشینید، یعنی هیچ چیز از تجارت نمی‌دانید و بهتر است به دنبال کار دیگری بروید. همانگونه که در فروش فیزیکی باید تمهیداتی را برای جلب بازدیدکننده و حفظ مشتری بیندیشید، در تجارت الکترونیکی نیز لازم است بازدیدکنندگان سرگردان در فضای مجازی را به فروشگاه خود بکشانید. اغلب بازدیدکنندگان اینترنت به‌دنبال جستجوی کلیدواژه‌های مختلف هستند تا درباره موضوعی خاص اطلاعات سودمندی به دست آورند، مهارت‌هایی بیاموزند یا به‌گونه‌ای اوقات فراغتشان را پر کنند. شما باید با تولید محتوای متنی، صوتی، تصویری و ویدئویی و انواع دیگر فرمت‌های محتوایی آنچه می‌خواهند و در پی آن هستند را در اختیارشان بگذارید و متقاعدشان کنید به سایت یا صفحه شما سر بزنند. ممکن است و به احتمال زیاد زمان یا مهارت کافی برای تولید محتوای مفید را ندارید، پس باید با صرف هزینه این کار را به افراد متخصص بسپارید.

  • سئو و تبلیغات
  • اما صِرف تولید محتوا هم کافی نیست. محتوایی به کارتان می‌آیند که سئوی خوبی داشته باشند؛ یعنی موتورهای جستجو را قانع کنند که محتوای شما را در صفحه اول و بهتر از آن، در جمع ۳ نتیجه نخست نمایش دهند. پس، لازم است باز هم اگر خودتان مهارت ندارید، دست‌به‌دامن متخصصان شوید. به‌علاوه، نیاز دارید برای تبلیغات و خرید بک‌لینک دست‌به‌جیب شوید. احتمالاً، بخش مهم و عمده‌ای از هزینه‌های شما به همین بخش سئو و تبلیغات اختصاص خواهد یافت. اما، اگر این کار به‌خوبی انجام شود، نتیجه بسیار مطلوبی به دست خواهید آورد. بدین‌ترتیب، هنگام برداشت، نه‌تنها هزینه‌هایتان جبران می‌شود، بلکه به سود مناسبی هم خواهید رسید.

مزیت دوم: دراپ‌شیپینگ نیاز به مکان ثابت و مشخص ندارد

داشتن یک فروشگاه فیزیکی نیازمند یک ساختمان تجاری مشخص است. و اگر به هر دلیلی مجبور شوید مکانتان را تغییر دهید، ممکن است بخشی از مشتریانتان را از دست دهید. هم‌چنین، در فروش الکترونیکی معمولی باید مکانی را برای انباشت و بسته‌بندی کالا در اختیار داشته باشید و بخش عمده کارتان را در همان مکان خاص انجام دهید. اما، در کسب و کار دراپ‌شیپینگ به یک مکان معین وابسته نیستید. می‌توانید از هرجایی که هستید و دوست دارید باشید تجارتتان را مدیریت کنید. تنها به یک رایانه یا گوشی هوشمند و اتصال به اینترنت نیاز دارید. این‌گونه، هم هزینه بسیار کمتری خواهید داشت و هم آزادی عمل بیشتری. در این بحبوحه همه‌گیری کرونا نیز از تماس فیزیکی و ابتلای احتمالی به ویروس کووید ۱۹ در امان خواهید بود.

مزیت سوم: دراپ‌شیپینگ از نظر زمان هم منعطف است

در فروش فیزیکی یا فروش الکترونیکی به روش معمولی باید در زمان مشخصی از شبانه‌روز در محل کارتان حاضر باشید. دراپ‌شیپینگ علاوه‌بر انعطاف بالای مکانی، از نظر زمان نیز آزادی فراوانی به شما می‌دهد. دیگر نیاز نیست در ساعات خاصی از روز برای تأمین یا بسته‌بندی و ارسال محصول فعالیت کنید. بلکه می‌توانید در هر ساعتی از شبانه‌روز سفارش‌هایتان را جمع‌بندی کنید و به تأمین‌کننده یا تولیدکننده انعکاس دهید. و البته، همانند همه روش‌های تجارت الکترونیک، مشتریان نیز برای مراجعه به فروشگاه به ساعات خاصی محدود نیستند.

مزیت چهارم: دراپ‌شیپینگ دردسرهای مربوط‌به تأمین محصول و انبارگردانی ندارد

ممکن است برای سرمایه اولیه یا زمان و مکان مشکلی نداشته باشید، اما دردسرهای تأمین و انباشت محصول شما را از داشتن یک کسب و کار منصرف سازد. تهیه و تأمین محصول انرژی بسیار زیادی می‌طلبد. به‌ویژه، اگر محصول خاص و کمیابی باشد. کنترل دقیق موجودی انبار و ورود و خروج‌ها ممکن است کار خسته‌کننده‌ای باشد، به‌خصوص اگر خللی هم در آن پیش آید. مثلاً، موجودی واقعی انبار با اطلاعات ثبت‌شده هم‌خوانی نداشته باشد یا مشکلاتی همانند آن. در دراپ‌شیپینگ شما جلب مشتری و بازاریابی را انجام می‌دهید و تهیه و نگهداری کالا را به تأمین‌کننده می‌سپارید. این‌چنین، از دردسرهای مربوط‌به تأمین و انبارگردانی محصول هم آزرده و دلزده نمی‌شوید.

مزیت پنجم: دراپ‌شیپینگ زحمت بسته‌بندی و ارسال محصول را هم ندارد

هرچند مزایای بسته‌بندی محصول ممکن است افراد زیادی را قانع کند که از سختی‌های اندک آن چشم بپوشند، اما، به‌هرحال شاید عده‌ای هم باشند که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند هیچ زحمت فیزیکی چندانی را بر خود تحمیل نمایند. علاوه‌بر حساسیت و اهمیت بسته‌بندی مناسب، مطمئن و شکیل کالا، ارسال آن، خصوصاً اگر محصول از سوی مشتری مرجوع شود، خود دردسر دیگری است. انجام فعالیت اقتصادی به‌روش دراپ‌شیپینگ این بخش از زحمات و مشکلات را هم بر شما تحمیل نمی‌کند و می‌توانید باخیالی آسوده کار خود را پی بگیرید.

ششمین مزیت دراپ شیپینگ: با دراپ‌شیپینگ می‌توانید روی بازاریابی متمرکز شوید

افرادی که به روش معمول، فروش الکترونیکی را انجام می‌دهند، اغلب نمی‌توانند به‌خوبی هم روی تأمین کالا تمرکز کنند و هم روی بازاریابی آن. حتی آنان نیز ناگزیر باید بخش‌هایی از کارشان را به دستیارانی ماهر و متخصص بسپارند. اگر از یک طرف می‌خواهید کسب و کاری مستقل داشته باشید و از طرف دیگر، تمایل دارید کاملاً روی فعالیتتان متمرکز و مسلط باشید، شاید دراپ‌شیپینگ بتواند راه خوبی را پیش پایتان بگذارد. از آنجایی که با زنجیره تأمین و ارسال محصول درگیر نیستید، قادر خواهید بود تمام توان و تمرکز خود را برای جلب مشتری، معرفی محصول و به‌دنبال آن، فروش بیشتر صرف نمایید.

هفتمین مزیت دراپ شیپینگ: دراپ‌شیپینگ به شما در انتخاب و تغییر محصول آزادی بیشتری می‌دهد

بعضی از محصولات فصلی هستند و با طی شدن یک زمان مشخص کمیاب یا حتی نایاب می‌شوند. بعضی محصولات در یک دوره خاص با اقبال مشتریان روبه‌رو می‌گردند و پس از آن، دیگر بازار چندانی ندارند. گاهی هم تولید و عرضه محصولات جدید تمایل به خرید محصولات قدیمی‌تر را از بین می‌برد. اصلاً، ممکن است شما هم مانند من از جمله کسانی باشید که از تمرکز طولانی‌مدت روی یک یا چند محصول مشخص خسته می‌شوند و ترجیح می‌دهند در فضای متنوعی به فعالیت بپردازند. به‌هرحال، دراپ‌شیپینگ می‌تواند در رهایی از این دست مشکلات به شما کمک شایان توجهی کند. نه لازم است نگران باقیمانده موجودی انبارتان باشید و نه برای تهیه کالاهای جدید به دردسر می‌افتید. فقط کافی است با تلاش اندکی در کوتاه‌مدت به معرفی محصول تازه بپردازید و مشتریانتان را به خرید و امتحان آن ترغیب نمایید. هم‌چنین این آزادی عمل را دارید که محصولات مختلف را بیازمایید و ضمن کسب تجربه و شناخت ذائقه مشتریان، بازار هر کدام را مناسبتر یافتید فروش آن را ادامه دهید.
معایب دراپ شیپینگ

معایب دراپ‌شیپینگ

انجام هر فعالیتی علاوه‌بر همه مزایایی که می‌تواند داشته باشد، بی‌تردید معایبی هم دارد. اگرچه شناخت مزایا فرد را به انجام آن ترغیب می‌کند، موتور محرکه خوبی خواهد بود و انگیزه زیادی به هرکسی می‌دهد، ولی غفلت از معایب هم ممکن است خسارت‌ها و شکست‌های جبران‌ناپذیری به دنبال آورد. حالا که شماری از مزایای دراپ‌شیپینگ را با هم مرور کردیم، خوب است به بعضی معایب آن هم توجه نماییم. آشنایی با این معایب به شما کمک می‌کند با چشمانی باز و هوشیارانه این فعالیت را برگزینید.

عیب اول: دراپ‌شیپینگ حاشیه سود کمی دارد

اگر جزء کسانی هستید که به‌دنبال سود فراوانی هستند و اگر نه یک‌شبه، ولی می‌خواهند در مدت کوتاهی اصطلاحاً به آلاف و اُلوف برسند، احتمالاً دراپ‌شیپینگ فعالیت مناسبی برای شما نخواهد بود. با همه مزایایی که در بالا برای دراپ‌شیپینگ برشمردیم، اما نباید انتظار سود چندان زیادی از آن داشته باشید. تفاوت میان قیمت عمده‌فروشی و خرده‌فروشی منهای هزینه‌های بسته‌بندی و ارسال محصول نهایتاً ممکن است به سود کمی منجر گردد. درضمن، شاید گاهی لازم باشد برای جا نماندن از سایر رقیبان، بخشی از همان سود مختصر را نیز نادیده گرفت.

دوم: با انجام دراپ‌شیپینگ روی بسته‌بندی و ارسال کالا نظارتی نخواهید داشت

مشتریان حتماً به کیفیت بسته‌بندی و سرعت ارسال سفارششان اهمیت زیادی می‌دهند. آنها می‌خواهند سفارششان در کمترین زمان ممکن و به بهترین شکل به دستشان برسد. از آنجاکه شما سفارش را از خریدار تحویل می‌گیرید، مسلماً تیر انتقاد و اعتراض آنها شما را هدف خواهد گرفت. بدین‌ترتیب، اگر تأمین‌کننده محصول را به‌صورت مطلوبی بسته‌بندی نکند یا در ارسال به‌موقع آن کوتاهی نماید، باید شما پاسخگو باشید. این‌که هیچ نظارتی بر روند کار ندارید، یعنی باید درباره آنچه اطلاعات کافی درباره‌اش ندارید توضیح دهید. پاسخ ندادن یا ارائه جواب‌های کلی و نامطلوب هم به از دست رفتن مشتریان و درنتیجه کاهش فروش منتهی می‌گردد.

سومین عیب دراپ شیپینگ: در دراپ‌شیپینگ ممکن است به خطای دیگری سرزنش شوید

یقیناً، هیچ‌کسی دوست ندارد به خطای دیگری سرزنش شود، اما اگر مایل هستید خربزه شیرین دراپ‌شیپینگ را بخورید، باید پای لرز پیامدهایش هم بنشینید. نامرغوب بودن بسته‌بندی و تأخیر در ارسال سفارش یک ضعف است و خطا و اشتباه در تهیه و تحویل سفارش ضعف دیگری.
فرض کنید یکی از مشتریانتان یک مدل یا رنگ خاصی از یک محصول را سفارش می‌دهند و شما دقیقاً همان را به تأمین‌کننده انعکاس می‌دهید. اگرچه تأمین‌کننده شما را از فرستادن محصول مورد نظر مطمئن می‌سازد، اما مدل یا رنگ دیگری را عمداً یا سهواً برای مشتری می‌فرستد. یا فرض کنید محصولی برای مشتری فرستاده می‌شود که دارای شکستگی یا نقص دیگری است. هم‌چنین، ممکن است نشانی صحیح روی بسته‌بندی درج نگردد و محصول به دست مشتری نرسد.
همه این خطاها می‌توانند تأثیر بسیار ناخوشایندی روی کسب و کارتان بگذارند. چنین اتفاقاتی به احتمال زیاد نارضایتی مشتریان را در پی خواهد داشت که سبب می‌شود از خرید مجدد در فروشگاه شما منصرف گردند. در این مواقع چه پاسخی می‌توانید به کاربرانتان بدهید؟ درواقع، به خطای فرد دیگری که احتمالاً هیچ نقشی در آن نداشته‌اید سرزنش و مجازات خواهید شد.

عیب چهارم: در دراپ‌شیپینگ از موجودی کالا بی‌اطلاع هستید

برای گرفتن سفارش از مشتریان و اطمینان از ارسال محصول نیاز دارید که از موجودی انبار تأمین‌کننده مطلع باشید. به عبارت دیگر، ممکن است سفارش محصولی را بپذیرید، اما تأمین‌کننده آن کالا را موجود نداشته باشد. در چنین وضعیتی یا باید سفارش را لغو کنید، یا کالا را از جای دیگری تهیه نمایید. در حالت اول، به‌خصوص اگر تکرار گردد، با نارضایتی مشتری مواجه می‌شوید و در حالت دوم به زحمت و دردسر می‌افتید. حتی ممکن است نه‌تنها مجبور گردید از سودتان چشم بپوشید، بلکه متحمل زیان هم بشوید. پس، پذیرفتن سفارش بدون اطلاع از موجودی انبار یعنی پا گذاشتن روی نردبانی که از سلامتش مطمئن نیستید.

پنجم: در دراپ‌شیپینگ قادر به سفارشی‌سازی و برندسازی نیستید

سفارشی‌سازی و برندسازی یکی از مهم‌ترین نکات در تجارت است که باید به آن توجه زیادی داشت. ایجاد و حفظ یک برند معتبر و شناخته‌شده راه تبلیغاتتان را هموار می‌کند. مشتریان بیشتری جذب خواهید کرد و به‌راحتی می‌توانید مشتریانتان را حفظ نمایید. یکی از برندهای معروف و مشهور بازار را به یاد آورید! همین‌که نام آن برند به گوش یا چشمتان بخورد، ممکن است آن را بدون چندان مقایسه‌ای به رقیبانش ترجیح دهید. این مزیت آشکار یک برند معتبر و معروف است.
اما، مشکل اینجاست که در دراپ‌شیپینگ نمی‌توانید این برندسازی را انجام دهید. یعنی شما فقط فروشنده هستید و محصول به همان شکل و با همان بسته‌بندی که تأمین‌کننده یا تولیدکننده می‌خواهد به دست مشتری می‌رسد. مسلماً، تأمین‌کننده هم ترجیح می‌دهد برند خودش را روی بسته‌بندی درج کند تا ضمن فروش از جنبه تبلیغاتیش هم بهره ببرد. این یعنی مشتریان، درواقع تأمین‌کننده را می‌شناسند و نه شما را. و اگر همکاری شما به هر دلیلی با تأمین‌کننده پایان یابد، بازار آن محصولب در اختیار او خواهد ماند. هر فروشنده جدید دیگری هم که با آن تأمین‌کننده همکاری نماید، بخشی از کاشته‌های شما را درو می‌کند.

ششم: پیچیدگی‌های ارسال سفارش یکی دیگر از معایب دراپ‌شیپینگ است

وقتی به فروش یک یا چند محصول از یک تأمین‌کننده می‌پردازید، تمام سفارش‌هایتان هم از یک مبدأ ارسال خواهد شد. حالا فرض کنید چند محصول مختلف را از دو یا چند تأمین‌کننده در فروشگاه خود به فروش می‌رسانید و یک مشتری آنها را در یک نوبت سفارش می‌دهد. در چنین وضعیتی دو راه پیش روی شماست. یا آن سفارش واحد را از چند مبدأ برای مشتری بفرستید که معمولاً دریافت یک سفارش در قالب بسته‌های متعدد و احتمالاً در زمان‌های مختلف چندان خوشایند مشتریان نیست. یا نخست همه آن محصولات را خودتان از تأمین‌کننده‌ها تحویل بگیرید و سپس آنها را در یک بسته‌بندی واحد برای مشتری بفرستید که هزینه بیشتری را به شما تحمیل خواهد کرد. می‌بینید که در هر دو حالت دچار زحمت و زیان می‌شوید.

هفتم: در دنیای دراپ‌شیپینگ احتمالاً با رقیبان زیادی مواجه می‌شوید

لطیفه‌ای است که می‌گوید: از یک فرد بیکار پرسیدند: «بیکاری خوش می‌گذره؟» گفت: «خوبه، ولی دست زیاد شده.»
هر کاری که شرایط آسانتری داشته باشد، هواداران بیشتری هم خواهد یافت. دراپ‌شیپینگ هم همان‌قدر که ممکن است مطلوب شما باشد، نظر افراد بسیاری را نیز به خود جلب خواهد کرد. فراواننند کسانی که به‌دنبال شغلی با سرمایه اولیه اندک و انعطاف مکانی و زمانی زیاد هستد. وقتی این شغل چنین حجمی  از مشتاقان را به سوی خود می‌کشاند، یعنی رقیبان بسیار زیادی خواهید داشت. رقابت سنگینتر افزایش هزینه‌های تبلیغات و تلاش بیشتری را می‌طلبد. ضمن آن‌که باید برای جذب مشتری بیشتر بکوشید، ممکن است با اندک غفلتی بخشی از مشتریانتان را به دیگری واگذارید. پس، لازم است خود را برای کار در بازاری با رقیبان فراوان آماده سازید.

سخن آخر

پیش از آغاز هر کاری باید مزایا و معایبش را کاملاً سنجید. نه از دانستن مزایایش هیجانی تصمیم بگیرید و نه از معایبش خیلی زود ناامید شوید. گاهی ممکن است مزایا در شرایطی خاص به هزینه‌هایشان نیرزند. یا معایب را با تمهیداتی رفع کرد. مثلاً، می‌توان با جذب مشتری بیشتر و افزایش فروش به سود بیشتری دست یافت. برای نظارت بر موجودی انبار، بسته‌بندی و ارسال محصول و برندسازی شخصی با تأمین‌کننده توافق‌هایی انجام داد.
به‌هرحال، هر مزیتی هزینه‌ای و هر مشکلی راهی دارد. اگر تمام ابعاد گوناگون دراپ‌شیپینگ را بسنجید و با چشمانی باز راهتان را برگزینید، بی‌تردید با صبر و تلاش در کار خود به موفقیت می‌رسید.
شما چه مزایا و معایب دیگری را برای دراپ‌شیپینگ می‌شناسید؟

اشتراک گذاری:

About The Author

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *