اثر مستقیم خواب برا افزایش کارایی در کسب و کار

اثر مستقیم خواب بر کارایی ما در کسب و کار، آیا اثر خاصی هم دارد؟

انسان از بدو تولد خود در هر سن و سال، و در هر شرایطی به دنبال این بوده است، تا بتواند شرایط زندگی خود را بهبود ببخشد. این احساس نیاز آدمیست که او را مجبور به این کار میکند! تا نیازی احساس نشود، محصولی اختراع و تولید نمیشود. احساس سرما، گرما، گرسنگی، تشنگی، خواب و رفاه بیشتر ، و بسیاری از نیاز های بشر باعث به وجود آمدن این همه محصولات رنگارنگ شده است. قصد دارم تا در این مقاله، در اثر خاص، به یکی از همین نیاز های انسان بپردازم. مسئله ای بسیار مهم و اثر بخش. به حدی که اگر شما این فاکتور را در زندگی خود رعایت نکنید، نه تنها هیچ پیشرفتی در زندگی خود نخواهید داشت، بلکه به تدریج به سمت کاهش کارایی در کسب و کار پیش خواهید رفت!
اگر میخواهید تصمیمات درستی در کسب و کار خود بگیرید و همواره آن را رشد دهید، خواندن مقاله اثر مستقیم خواب بر کارایی ما در کسب و کار را از دست ندهید.

اثر خواب در زندگی و کسب و کار.

به طور کلی باید فعالیت های انسان را به دو قسمت مهم تقسیم کرد.
بخش اول:زمانی که بیدار هستیم و مشغول انجام فعالیت هستیم.
بخش دوم: زمان خواب.
نکته ی بسیار مهم این است که، هر کدام از این بخش ها تأثیر مستقیمی بر بخش دیگر دارد.!
اگر خواب مناسبی نداشته باشیم، قطعاً در زمان بیداری هم کارایی قابل قبولی نخواهیم داشت، حتماً میدانید خواب، اثر مستقیمی روی تمامیه فعالیت های ما دارد؛
البته که میدانید
اگر غیر از این بود، شما خواننده این مقاله نبودید! پس شما هم درک کرده اید که باید بهتر و بهینه تر زندگی کنید. خداوند عادل است و یکی از مهم ترین نعمت هایش یعنی زمان را به طور مساوی برای همه قرار داده است. هیچ انسانی نیست که بگوید من در شبانه روز 25 ساعت زندگی میکنم! همه ما 24 ساعت وقت داریم تا بتوانیم امور خود را اداره کنیم. فرد با کارایی بالا، کسیست که بتواند بهترین بهره را از ساعات طلایی صحیح خوابیدن ببرد. اما در نهایت تأسف واقعا 24 ساعت میتوانید زندگی کنید!؟ به طور میانگین هر انسان در 24 ساعت شبانه روز یک سوم از وقتش را در حال خواب و استراحت کردن است! پس بر روی 18 ساعت از وقت خود برنامه ریزی نمایید.
اگر می خواهید از زمان بیداری خود نهایت استفاده را ببرید، باید خوب بخوابید. هیچ موجود زنده ای در جهان نیست که نخوابد. حتی دلفین ها! جسم ما بعد از کار و تلاش جسمی و فکری احتیاج مبرم به خواب و استراحت کافی دارد. باید آنقدر خوب بخوابید و خوب استراحت کنید، تا توان ادامه فعالیت های روز مره زندگیتان را داشته باشید.
بهتر است تا با هم چند دلیل علمی و تحقیق شده در مورد خواب را با هم بررسی کنیم.

اثر مستقیم خواب بر افزایش کارایی

1.اثر خواب بر پاکسازی مغذ انسان!
مغذ شما یک ابر کامپیوتر است! مغز شما به عنوان فرمانده بدن در صورت خواب کافی، عملکرد درستی خواهد داشت. در زمان خواب سیستم پاک سازی مغز بیشترین میزان فعالیت را دارد و مواد زائد را از این بافت حیاتی خارج می کند.
قسمت زیادی از مواد زائد بدن توسط سیستم لنفاوی خارج می شود اما مغز بر خلاف سایر اندام ها از سیستم لنفاوی برای این منظور بهره نمی برد و پاک سازی بافت بسیار حساس مغز توسط یک سیستم مستقل انجام می شود.
سیستم پاک سازی مغز از نوعی سلول به نام گلیال تشکیل شده است که عملکرد آن ثابت کردن نورون ها در محل مقتضی است. بین رگ های مغزی و سلول های گلیال مایع خاصی جریان دارد که ترکیبات پروتئینی مضر را از بافت مغز جدا می کند.
تحقیقات نشان داده است که هنگام خواب، سلول های گلیال از رگ های مغز جدا می شوند و فضای بیشتری را برای عبور این مایع فراهم می کنند. عملکرد سیستم پاکسازی پس از خواب کامل، تا 60 درصد افزایش می یابد.
2. پزشکان معتقدند که اگر شما در طی شبانه روز بین 7 تا 9 ساعت بخوابید، قلب شما سالم تر خواهد تپید. پس اگر میخواهید موتور محرک بدنتان را حفظ کنید، بیشتر به خوابتان اهمیت دهید.
3. اگر خوب بخوابید، بهتر یاد میگیرید و بهتر می آموزید. محققان در یافته اند که خواب کافی می تواند، حافظه شما را تثبیت کند. همچنین به این نکته پی برده اند که در طول خواب، بدن شما ممکن است استراحت کند, اما مغز مشغول پردازش اطلاعاتی است که در طول روز شما به آن سرازیر کرده اید! برقراری ارتباط بین رویدادها, ورودی های حسی, احساسات و خاطرات و ماجرا های مختلفی که در زمان بیداری برای شما پیش آمده است. هم چنین خواب عمیق زمان بسیار مهمی برای مغز شما برای ایجاد حافظه و ارتباط بهتر به شمار میرود. رسیدن به خواب با کیفیت بیشتر به شما کمک می کند که چیزهای بهتری را به یاد داشته باشید.
4. با خواب کافی، باهوش تر خواهید شد!
در جدید ترین تحقیقات به این نتیجه رسیده اند که خواب خوب و کافی باعث افزایش هوش خواهد شد! خواب باعث کاهش سطح استرس میشود، و میتواند ذهن شما را پالایش و پاک سازی کند.
بدنتان را احیا کنید!
ما وقتی میخوابیم از انواع اشعه ها و استرس های روزانه دور میشویم. همین امر باعث میشود تا، بدن فرصتی پیدا میکند تا سلول ها در زمان خواب پروتیین بیشتری تولید کنند! این پروتیین ها می توانند، بدن شما را احیا کنند.
5. افزایش قدرت استدلال و عمل کرد:
کیفیت خواب شما نقش مهمی در بالا بردن قدرت استدلال شما در مسائل را به وجود می آورد. تصور کنید که یک ذهن خسته و درگیر مسائل مختلف، چه قدر میتواند اثر مستقیمی روی افزایش کارایی ما داشته باشد.
6. سرعت انتقال پیام های عصبی را بالا ببرید!
خواب کافی تولید میلین توسط سلول های مغز را افزایش می دهد. میلین مانند عایق است و در اطراف تمام سلول های عصبی قرار دارد و ترکیب نوعی فسفولیپید و پروتئین است.
میلین برای عملکرد صحیح سلول های عصبی ضروری است و کمبود آن منجر به بروز بیماری های خطرناکی مانند ام اس می شود.
از مهمترین وظایف میلین، تسریع ارسال پیام های عصبی است. خواب باعث افزایش تعداد سلول های عصبی و احیای سلول های قبلی می شود.
7.خواب اثر مستقیمی روی افزایش شادی دارد و افراد شاد همیشه کارایی بهتر و بیشتری دارند:
خواب بسیاری از مواد شیمیایی بدن شما از جمله سروتونین را تحت تاثیر قرار می دهد. افراد با کمبود سروتونین بیشتر از افسردگی رنج می برند. شما می توانید با اطمینان از اینکه هر شب مقدار مناسبی از خواب را دریافت می کنید, از افسردگی جلوگیری کنید، و شاد تر بمانید.
8. هوشیاری بیشتر:
خواب خوب شبانه باعث می شود که روز بعد هشیار و با انرژی تر باشید. با انرژی بودن و فعال بودن نه تنها احساس خوبی به شما می دهد، بلکه شانس شما برای خوب خوابیدن در یک شب دیگر را افزایش می دهد.
وقتی از خواب بیدار می شوید, از آن انرژی برای کل روزتان, کارهای فعال و درگیر شدن با دنیای خودتان استفاده کنید.شب بعد بهتر بخوابید و سطح انرژی روزانه خود را افزایش دهید.

چه زمانی بخوابید تا کارایی بیشتری داشته باشید

در این مورد که بهترین زمان برای خواب چه وقت است یک نظر واحد وجود دارد. زود بخوابید! اما این زود خوابیدن ممکن است برای افراد مختلف معنای متفاوتی داشته باشد! معمولا وقتی ما به میهمانی های شبانه میرویم، با این جمله زیاد شنیده ایم که: «حالا که زوده هنوز سر شبه!» با نگاه کردن به ساعت میتوانید حدث بزنید که ساعت 12 شب گذشته است! خداوند شب را مایه آرامش قرار داده اند، و شب بهترین زمان برای خوابیدن است. البته باید این استثنا را هم در نظر بگیرید که افرادی به خاطر مشغله شغلی مجبور هستند شب ها بیدار بمانند. مخاطب من افرادی هستند که بدون هیچ علت خاصی تا نیمه های شب بیدار میمانند، و باعث آسیب های جدی به مغذ و جسم خود میشوند. تحقیقات علمی ثابت کرده است که یک ساعت خواب شبانه برابر است با 3 ساعت خواب روز! هیچ گاه خواب روز جایگزین خواب شب نخواهد شد. محققان طب جدید و قدیم همه بر این عقیده تأکید میکنند که بهترین زمان برای خوابیدن بین ساعات 9 تا 10 شب است. موج اول خواب در این زمان به سراغ شما خواهد آمد. البته اگر روز را خواب نبوده باشید!
اگر شب ها زود بخوابید میتوانید صبح زود از رخت خواب بیرون بیایید، و از طلوع خورشید لذت ببرید و انرژی های بسیار قدرتمندی که در صبح منطشر میشود، نهایت استفاده را ببرید. اگر شما از افراد موفق بپرسید یکی از مهمترین عوامل پیشرفت آنها چه بوده است، اغلب به شما خواهند گفت: شب ها زود خوابیده، و صبح زود از خواب بیدار شده اند.
اگر بتوانید شبها خواب کافی را تجربه کنید، به شما قول میدهم، عملکرد و کارایی شما حداقل دو برابر خواهد شد.
همان طور که در جملات بالا توضیح دادم، خواب سود های زیادی برای ما دارد و هر یک به افزایش عملکرد ما کمک میکند؛ اگر کم بخوابید و این برای شما یک عادت شود،
شاید اوایل هیچ مشکلی نداشته باشید و با خود فکر کنید زمان بیشتری هم با کم خوابیدن به دست آورده اید، اما در طولانی مدت به بدن خود آسیب میزنید و کارایی شما به شدت کاهش خواهد یافت.
امیدوارم نوشته ی اثر مستقیم خواب بر کارایی ما در کسب و کار، لذت برده باشید.
اگر نظر یا تجربه ای دارید خوشحال میشوم با اثر خاص به اشتراک بگذارید. بدرود.

اشتراک گذاری:

About The Author

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *