چرا پولدار نمیشوم؟

چرا پولدار نمیشوم؟ 20 دلیل به همراه تجربه عملی

شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که چرا در دنیا فقط عده­ی خاصی شرایط مالی خوبی دارند؟ چرا بیش از 90 درصد از ثروت جهان در اختیار کمتر از 1 درصد از جمعیت دنیاست؟ چه رازی است که باعث ثروتمند شدن میلیاردهای خودساخته­ای مثل بیل گیتس، ایلان ماسک و مارک زاکربرگ شده­است؟
چرا ما هرچقدر هم که تلاش کنیم، ثروتمند نمی­شویم و دلایل پولدار نشدنمان چیست؟

در حقیقت در نوشته دلایل پولدار نشدن به سوالات زیر پاسخ خواهم داد:

  • چرا پولدار نمیشم و هر کاری میکنم راه به جایی نمی برم؟
  • آیا تفکراتی هست که اشتباه هستند و نمی گذارند شما پولدار بشوید؟
  • برای پولدار شدن و ثروت مند نشدن دلایلی هم وجود داره؟
  • خدایا من پول میخوام، آیا دعایی برای ثروت مند شدن هست؟
  • بهترین شغل برای پولدار شدن چیه؟

اگر می­خواهید برای این سوال­ها، جوابی پیدا کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
مقالات و کتاب­های زیادی وجود دارند که راه­های پولدارشدن را به ما نشان می­دهند اما خواندن این منابع فقط وقتی می­تواند موثر و کاربردی باشد که ما ایراد کارمان را پیدا کرده باشیم. این­که متوجه شویم دلیل اصلی پولدار نشدنمان چیست و گره کار در کجاست؟

فهرست محتوا

تفکرات اشتباهی که ما در رابطه با ثروت مندان داریم و نمی گذارد پولدار شویم

یکی از دلایل اصلی این­که پولدار نمی­شویم، تفکرات اشتباهی است که درباره ثروت و ثروتمندان داریم. چند نمونه­ از این تفکرات اشتباه مواردی هستند از قبیل این­که:

1. پولدارها زیاد خرج می­کنند

درک اکثر مردم از ثروت اشتباه است. ما غالباً تصور می­کنیم که برای ثروتمند شدن­، مهم این است که بیشتر بتوانیم هزینه کنیم. ثروت بیشتر را مساوی خرج کردن بیشتر می­دانیم و فکر می­کنیم اگر در شغلمان ارتقاپیدا کردیم، باید حتماً ثروتمند شدنمان را با خریدن یک ماشین جدید نشان دهیم.
اگر سالیانه 600 میلیون درآمد کسب کنید و سالی600 میلیون خرج کنید، آیا واقعاً ثروتمند هستید؟ این همان جایی است که اکثر مردم شکست می­خورند. نباید از خود بپرسید “چگونه می­توانم پولدار شوم که بتوانم بیشتر خرج کنم؟” در مقابل، باید بپرسید “چگونه می­توانم با صرف کمترین هزینه، بیشترین بهره را ببرم؟” راز پولدار شدن همین است. توانایی مدیریت منابع مالی که در اختیار دارید و راهکارهایی برای کسب درآمدهای بیشتر. حقیقت این است که آزادی مالی واقعی توانایی خرج کردن نیست. ثروت، داشتن چیزی بیشتر از پول است. ثروتمند بودن به یک سری از استراتژی ها و رفتارهای آموخته شده بستگی دارد. اگر شما به یک عمارت لاکچری و دارایی­های گران قیمت احتیاج دارید تا ثروتمند به حساب بیایید، به احتمال زیاد توصیه­­های این مقاله به کارتان نخواهد آمد. تجربیات نشان داده­است که جمع آوری ثروت برای یک فرد عادی، به برداشتن گام­های هدفمند و استراتژیک او برمی­گردد.
چرا من پولدار نمی­شوم؟

2. پولدارها با ارث­های کلان پولدار شده­اند

یکی از تفکراتی که در مورد ثروتمندان وجود دارد این است که مردم فکر می­کنند همه آن­ها با یک سرمایه اولیه زیاد یا ارثیه کلان پولدار شده اند. میزان پولی که به­دست می­آورید یا از ابتدا داشته­اید، مهم است اما نقش اساسی را ایفا نمی­کند. کاری است که شما با پولتان انجام می­دهید، مهم­ترین اصل در پولدارشدن است.
خود من به شخصه افراد زیادی را میشناختم که واقعاً پول زیادی به ارث برده بودند، اما مدت زیادی نتوانستند آن را نگه دارند.
فارغ از این، هر کسی که پول زیادی دارد خوب مشخصاً آن را به ارث نبرده است.
چرا پول دار نمی شوم؟ تخصص باعث پولدار شدن می شود؟

3. علم، ثروت نمی­آورد

ثروتمندان درصدی از درآمدشان را به خودسازی اختصاص می­دهند چرا که ارزشمندترین و بی­نظیرترین سرمایه­ای که می­توانید به دنیا ارائه دهید، خودتان هستید. میلیاردرها زمان زیادی را صرف بهبود بخشیدن به مهارت­هایشان می­کنند. نویسندگان و کارآفرینان موفق مانند تیم فریس و رایان هالیدی یا رهبران بزرگ تجارت مانند وارن بافت و بیل گیتس یک عادت به­خصوص دارند و آن این است که هرگز خواندن، یادگیری و پیشرفت را متوقف نمی­کنند. لذت حاصل از ثروتمند شدن از خود پول حاصل نمی­شود بلکه از موفقیت و تلاش خلاقانه­ای ریشه می­گیرد که برای رسیدن به آنجا صرف شده است.
به علاوه من معتقدم که تخصص و مهارت میتواند برای ما بسیار هم پولساز باشد.

4. پولدارها کلاهبردارند

وقتی فردی خوش پوش را با ماشینی گران قیمت می­بینیم، اولین فکری که به ذهن ما می­رسد چیست؟ بله درست است، در نگاه اول فکر می­کنیم این فرد، کلاهبردار، دزد و مال مردم خور است. این باور منفی در اغلب افراد وجود دارد. درست است بعضی از افراد، از راه نامشروع به ثروت رسیده­اند اما افرادی زیادی هم هستند که با پشتکار، دانش و هوش مالی و تجاری به ثروت رسیده­اند، به افراد زیادی خیر رسانده­اند و خیلی­ها را به کار گرفته­اند. این افراد، ثروتمندان سالمی هستند که ثروت را برای کارهای انسان دوستانه به­کار می­گیرند و همواره برای به­دست آوردن آن تلاش می­کنند.

5. پول، چرک کف دست است

ثروتمندها با دید بازتری به پول فکر می­کنند. آن­ها هیچ­گاه به این­که پول کثیف است یا چرک کف دست است و ارزشی ندارد، عقیده ندارند. برعکس، آن­ها پول را برابر با قدرت می­دانند و همیشه برای به­دست آوردن آن تلاش می­کنند. پول می­تواند نتایج مثبتی برای شما داشته باشد. مثلاً کارهای خداپسندانه­ زیادی وجود دارد که لازمه انجام آن­ها، داشتن پول است. بنابراین هیچ­گاه نسبت به پول منفی فکر نکنید و فکر نکنید که پول باعث دور شدن شما از انسانیت می­شود.
تا این قسمت از متن، با تعدادی از تفکراتی که در مورد پولدارها وجود دارد، آشنا شدید. اما مسئله مهم این است که تفکر شما راجع به پول چیست؟ شما که در حال خواندن این مقاله هستید چرا تا به­حال، پولدار نشده­اید؟ دلایل زیادی برای پولدار نشدنتان وجود دارد که اگر آن­ها را بشناسید و متوجه شوید که کدام عامل باعث عقب راندن شما شده­است، می­توانید تا حد زیادیب خودتان کمک کنید که پس از این، تغییراتی در رویکردهای مالیتان ایجاد کنید.
البته قبل از این که در رابطه با دلایل پول دار نشدن با شما صحبت کنم و بیست دلیل مهم را برایتان لیست کنم.

  • شما باید بخواهید که مبلغ زیادی پول به دست آورید.
  • شما باید بخواهید که پولدار شوید و برای این خواسته تلاش فراوان کنید.
  • شما باید با همه وجود بخواهید، نه به این خاطر که اثر مثبت بر جهان هستی بگذارید؛
  • به این خاطر که با همه ی وجود برایش فعالیت کنید.

ذهنیت شما باعث خیلی از اتفاقاتی می شود که در دور و اطراف شما می افتد.
به قول روان شناسان: شما هر چیز را که بخواهید می بینید و می شنوید.
و هر آن چیزی که دوست نداشته باشید نه میبینید و نه به آن توجه میکنید.

پس قبل از هر کاری و هر فکری، مهم ترین دلیلی که نمی گذارد پولدار شوید، ذهنیت و تفکر خود شماست.
باید به این مورد اعتقاد کامل داشته باشید، شما لایق بهترین ها هستید و نباید به بد بختی و فقر و نداشتن پول عادت کنید.
اما 20 دلیل برای این­که چرا پولدار نمی­شوید عبارتند از:
برای پولدار شدن باید هوشمندانه کار کنید

1.سخت کار می­کنید اما هوشمندانه نه!

در مدرسه به ما یاد می­دهند که سخت­کوشی باعث پیشرفت ما در زندگی خواهد شد. اما سخت­کوشی فقط نیمی از ماجراست.
نکته اصلی این است که اگر تمام زندگی خود را به­صورت تمام وقت، صرف کار کردن برای شخص دیگری کنید، احتمال ثروتمند شدنتان ناچیز است. در این مورد استثنائاتی هم وجود دارد مثلاً اگر یک وکیل موفق در یک شرکت حقوقی یا مدیرعامل یک شرکت مهندسی هستید، می­توانید ثروتمند شوید. اما اگر کارگری هستید که از ساعت 8 صبح تا 4 بعدازظهر با حداقل دستمزد کار می­کنید و هیچ منبع درآمد دیگری ندارید، هرگز ثروتمند نخواهید شد. ثروتمندان می­دانند که داشتن کسب و کار شخصی، سریع­ترین برای راه رسیدن به ثروت است. آن­ها می­دانند که واقعاً لازم است چند منبع درآمد داشته باشند.
یکی از بهترین راه­ها برای کسب درآمد بیشتر در طول زمان­، سرمایه­گذاری آن است. سرمایه گذاری در صندوق­های سرمایه­گذاری مشترک­، درست مانند پس­انداز در یک حساب پس انداز با بازده بالا­ست و دارای مزایایی می­باشد. یعنی­، پول شما با خطر خاصی مواجه نخواهد شد اما سرمایه­گذاری به این روش نیز شما را ثروتمند نخواهد کرد.
سرمایه­گذاری به روشی باعث پولدارشدنتان می­شود که پولتان بدون اینکه ریسک زیادی کنید، در جریان باشد. مثلاً با سرمایه­گذاری در املاک و مستغلات بدون تلاش زیاد و صرف وقت به احتمال زیاد ثروتمند خواهید شد.
پس نکاتی که باید به یاد داشته باشید این است که: 
·        پولتان را با پس­انداز کردن راکد نگذارید
·        پولتان را سرمایه­گذاری کنید
·        پولتان را در جایی سرمایه­گذاری کنید که ریسک آن کم باشد و نیازی به صرف زمان و انرژی زیاد نداشته باشد.
چرا من پولدار نمی­شوم؟

2.به­جای کسب درآمد، بیشتر بر پس انداز تمرکز می­کنید

راه دیگری که برای کار هوشمندانه وجود دارد این است که سعی کنید درآمد خودتان را افزایش دهید نه فقط پس اندازتان. از این حرف اشتباه برداشت نکنید. پس­انداز کردنتان برای ایجاد ثروت بسیار مهم است اما حرف اصلی این است که تنها تمرکز کردن بر پس­انداز راه موثری نیست. ثروتمندان تمرکز بیشتری بر درآمدزایی دارند. آن­ها هم پول خود را پس انداز می­کنند اما می­دانند که کلید ثروتمندشدن تمرکز بر درآمدزایی است.
به­جای اینکه به زندگی مقتصدانه فکر کنید، تلاش کنید چند جریان درآمد زا برای خودتان ایجاد کنید. با پولهایتان کار کنید. در جایی سرمایه­گذاری کنید و به قول معروف، با پولتان پول دربیاورید.

3. میدانید چرا پولدار نمیشوید؟ چیزهایی می­خرید که توانایی پرداخت آن را ندارید

اگر بالاتر از توان پرداخت خود زندگی می­کنید، هیچ­وقت ثروتمند نخواهید شد. حتی اگر درآمدتان زیاد شد یا ترفیع خیلی خوبی پیدا کردید، هرگز از آن به­عنوان یک توجیه استفاده نکنید که دیگر می­توانید بریز و بپاش کنید یا خیلی لاکچری زندگی کنید.
گرانت کاردون، میلیونر خودساخته می­گوید: “من اولین ساعت یا اتومبیل لوکس خود را نخریدم تا زمانی که از مشاغل و سرمایه­هایم، به­طور مداوم درآمد مطمئن و ثابتی کسب کردم”.

4.  به یک فیش حقوقی ثابت قانعید

قشر متوسط بر اساس زمانی که کار می­کنند، به­طور ساعتی حقوق دریافت می­کنند در حالی که ثروتمندان معمولاً فریلنسر، کارآفرین یا صاحب کسب و کار شخصی هستند.
بسیاری از افراد، حقوق­های ثابت را یک مسیر امن اما آهسته برای پیشرفت می­دانند اما ثروتمندان بر این نکته واقفند که خوداشتغالی، سریع­ترین و موثرترین راه رسیدن به ثروت است.
این که چرا پول به دست نمی آورید و ثروت اندوزی نمی کنید به خاطر این است که کمی ریسک را چاشنی زندگی و کسب و کارتان نمیکنید.
من نمیگویم از کارمندی دست بکشید، اما باید در عین حال این که کارمند هستید، رویای بلند و قدرت مندی داشته باشید و برای رویای خود نیز اقدام کنید.

5. برای به دست آوردن پول باید سرمایه گذاری را شروع کنید.

یکی از موثرترین راه­های کسب درآمد بیشتر، سرمایه­گذاری آن است. هرچه زودتر شروع به سرمایه ک­گذاری کنید، بهتر است. تحقیقات نشان داده­است که میلیاردرها به طور متوسط، سالانه 20٪ از درآمد خانوار خود را صرف سرمایه­گذاری می­کنند. ثروت آنها با توجه به مبلغی که هر سال به­دست می­آورند، اندازه­گیری نمی­شود، بلکه با توجه به اینکه چگونه در طول زمان پس انداز کرده­اند و سرمایه­گذاری کرده­اند اندازه گرفته می­شود.
برای شروع سرمایه­گذاری لازم نیست که متخصص امور مالی باشید یا از اصطلاحات اقتصادی فانتزی استفاده کنید. نیازی به داشتن یک خانواده مرفه ندارید و حتی مجبور نیستید حقوق و دستمزد هنگفتی داشته باشید. با سرمایه­گذاری در صندوق­های کم هزینه، از یک مقدار کم شروع کنید و در درازمدت بازدهی کلانی را خواهید دید.
سرمایه گذاری در بیمه عمر، سرمایه گذاری در صندوقهای بورسی با درآمد ثابت میتواند یک شروع خوب باشد.
اما این یک شروع است و باید کمی چاشنی ریسکش را بیشتر کنید، سودهای تضمینی در دنیای واقعی کسب ثروت اکثراً کم هستند و برای این که سود زیادی کسب کنید باید زیان آن را نیز متقبل شوید.
رویا یا آرزوی دیگران

6. برای پولدار شدن باید دنبال آرزو های خودتان باشید، نه دنبال رویا های یک فرد دیگر!

اگر می خواهید موفق باشید ، باید کاری را که انجام می­دهید دوست داشته باشید. یعنی علاقه شخصی خودتان را دنبال کنید. یکی از دلایلی که پولدار نمی­شوید این است که دارید برای رسیدن به رویای شخص دیگری تلاش می­کنید. گاهی این شخص می­تواند پدر یا مادرتان باشد که از شما می­خواهد کاری را که خودش دوست دارد، دنبال کنید. این شخص، برایتان تصمیم می­گیرد و به­جای شما تشخیص می­دهد که چه کاری به­نفعتان است اما این کار اشتباه محض است. نباید اجازه دهید که دیگران مسیر زندگیتان را مشخص کنند. وقتی آرزوها یا اهداف شخص دیگری را دنبال می­كنید، در نهایت ممكن است از حرفه­ای که انتخاب کرده­اید، همیشه ناراضی باشید. در این صورت، شما از پس زندگیتان بر خواهید آمد و از نظر اقتصادی در تلاش هستید اما آن اشتیاق لازم برای موفقیت را نخواهید داشت.

7. پولدار نخواهید شد اگر، به­ندرت از منطقه امنتان خارج می­شوید

یکی از دلایلی که پولدار نمی­شوید این است که از تغییر می­ترسید. ممکن است ثروتمندشدن آنقدر برای شما انگیزه‌بخش نباشد که باعث شود از محدوده آسایش خود خارج شوید و دست به تغییر و تحول بزنید. تغییر همیشه سخت است، مخصوصاً تغییرات بزرگی که منجر به دگرگونی در شکل زندگی و کار می‌شود. اما باید توجه داشت فقط با انجام تغییرات است که می‌توان شرایط را تغییر داد. اگر می­خواهید ثروت بسازید، به موفقیت برسید یا از زندگی جلوتر بروید، باید منطقه امن و راحتتان را ترک کنید. ثروتمندان از راحتی و سکون فراری هستند و راحتی جسمی، روانی و عاطفی هدف اصلی ذهنیت طبقه متوسط است. ثروتمندان در اوایل کار یاد می­گیرند که میلیاردر شدن کار آسانی نیست و نیاز به راحتی می­تواند ویرانگر باشد. آنها یاد می­گیرند که حتی وقتی در وضعیت عدم اطمینان مداوم هستند هم راحت باشند.
به­همین ترتیب، افراد ثروتمند آموخته­اند که غلبه بر ترس و پذیرفتن خطرات حساب شده از عناصر اصلی دستیابی به موفقیت است.

8. برای رسیدن به پول، باید برایش هدف داشته باشید.

اگر می­خواهید پولدار شوید، باید قبل از تشکیل یک برنامه مالی، هدف یا اهداف مشخصی داشته باشید. اگر بدانید که قرار است با پولتان چکار کنید، روند پول درآوردن و پس­انداز کردن برایتان آسان­تر و لذت­بخش­تر خواهد شد.
دلتان می­خواهد خانه­ای بخرید؟ در خارج از کشور زندگی کنید؟ ماهی یک­بار سفر ­کنید؟ یا از یک بازنشستگی سریع لذت ببرید؟ پیشنهاد می­کنیم همه این اهداف را بنویسید.
افراد ثروتمند تصمیم می­گیرند برای رسیدن به ثروت به­خودشان و تصمیمشان متعهد شوند. این تمرکزکردن بر یک هدف مالی، نیاز به شجاعت­، دانش و تلاش زیادی دارد، اما اگر اهداف دقیق و چشم­انداز روشنی برای رسیدن به آن­ها داشته باشید­، این امکان وجود دارد که بتوانید به خواسته­هایتان برسید. بسیاری از میلیونرهای خودساخته به این اصل معتقدند. آن­ها می­گویند: “دلیل این­که بیشتر مردم به آنچه که می­خواهند نمی­رسند، این است که دقیقاً نمی­دانند چه می­خواهند. درحالی که، افراد ثروتمند کاملاً مطمئنند که خواهان ثروت هستند.”

9. ابتدا خرج می­کنید و بعد از آنچه که باقی مانده، پس­انداز می­کنید

اگر هربار که در فروشگاه هستید (چه مرکز خرید باشد چه هایپرمارکت)، هر چیزی را که دوست دارید، داخل سبدتان بیندازید و بلافاصله آن را خریداری کنید، هرگز ثروتمند نخواهید شد. ثروتمندان احساسی خرید نمی­کنند. آن­ها موقع خرید کردن، لیستی با خود به همراه می­آورند. براساس لیست احتیاجاتشان خرید می­کنند. از پول نقد استفاده می­کنند و هیچ­وقت قسطی یا قرضی چیزی نمی­خرند.
دیوید باخ، میلیونر خودساخته می­گوید: ” اکثر مردم اگر یک دلار داشته باشند، اولین کاری که با آن انجام می­دهند این است که سریع خرجش کنند.”
به­جای این­که اول خرج کنید و بعد تلاش کنید از هرچه که مانده ­است، کمی پس­انداز کنید، ابتدا پس­انداز کنید. هرروز، درآمد یک ساعت خود را به یک صندوق اضطراری یا یک حساب پس­انداز اختصاص دهید و همه این مراحل را به­صورت اتوماتیک انجام دهید. این کار باعث صرفه­جویی می شود و مطمئن باشید که پولتان به مرور زمان و به­لطف بهره مضاعف­، رشد چشمگیری خواهد داشت.
البته منظورم اصلاً این نیست که از خرید و پول خرج کردنتان لذت نبرید، بلکه باید هم لذت ببرید و هم برای آینده برنامه ریزی کنید.
در ادامه همراه باشید تا دلایل این که چرا پولدار نمیشوید را با هم بررسی کنیم.

10.  اعتقاد دارید که نمی­توانید ثروتمند شوید

معمولاً فردی که درآمد متوسطی دارد، معتقد است که ثروتمند بودن امتیازی است که فقط به افراد خوش شانس تعلق می­گیرد. اما واقعیت این است که در یک کشور سرمایه­داری، اگر دلتان بخواهد پولدار شوید، کاملاً این حق را دارید.
از خودتان سوال کنید: ” چرا نتوانم پولدار شوم؟” و سپس تلاش کنید بزرگ فکر کنید.
بعضی از افراد به­دلیل نوع فرهنگ­، تربیت یا اعتقادات مذهبی خود فکر می­کنند که هیچ وقت ثروتمند نخواهند شد. آن­ها معتقدند که ثروتمند بودن امتیازی است که به افراد معدود یا خوش شانسی اعطا می­شود. آن­ها باور دارند که وقتی هیچ­کس در خانواده­شان ثروتمند نیست­، بنابراین آن­ها هم هیچ­وقت ثروتمند نخواهند شد. چیزی که هنوز درک نکرده­اند، این است که اکثر افراد ثروتمند، روزگاری افراد فقیر و سخت­کوشی بوده­اند.
از طرفی، بعضی از کسانی که وضعیت مالی خوبی ندارند، معتقدند که ثروتمند بودن شر است. اگر این نوع تفکر را داشته باشید، هیچ­وقت ثروتمند نخواهید شد. برای اینکه ثروتمند باشید باید باور داشته باشید که حق دارید پولدار شوید. باید انتظارات زیادی را برای خودتان تعیین کنید. باید به پول به­عنوان یک دوست فکر کنید و نه به عنوان یک دشمن. باید واقعاً اراده کنید و از منطقه راحتی خود خارج شوید.
یادتان باشنیز کاهش میابد.د اگر پول نداشته باشید، قدرت کمک کردن شما به دیگران چه مادی و چه غیر مادی

11. هنوز با خانواده­تان زندگی می­کنید

یکی از دلایلی که پولدار نمی­شوید این است که با والدینتان زندگی می­کنید و از نظر مالی به ­آن­ها وابسته هستید. می­دانید که اگر کم بیاورید، می­توانید از آن­ها کمک بگیرید و هنوز هزینه خیلی از اقلام موردنیاز زندگی را پرداخته نکرده­اید، چون این خانواده هستند که بسیاری از نیازهای شما را تامین می­کنند. اگر واقعاً می­خواهید پول جمع کنید، باید وابستگی­های مالیتان را به اطرافیان تا جایی که می­توانید، قطع کنید. خودتان مستقل شوید، چرا که با زندگی در کنار خانواده و داشتن حمایت­های مالی آن­ها، قدر پول را نخواهید دانست و نمی­توانید آن را پس­انداز کنید.
با خانواده زندگی کردن فقط شامل افراد مجرد نمی شود، اگر شما ازدواج کردید و پدرتان خانه ای نزدیک خود و مادرتان برای کمک ابتدای زندگی در اختیارتان قرار داده است، میتواند یکی از دلایلی باشد که نمیگذارد پولدار شوید.
خوب به آن فکر کنید و بعد ادامه متن را مطالعه نمایید.

12. اطلاعات اقتصادیتان کم است

همه مردم دلشان می­خواهند پولدار شوند. خانه­های لوکس داشته باشند و ماشین­های آخرین مدل سوار شوند. اما بیشترشان از نظر اقتصادی بی­سواد هستند. شاید فکر می­کنند اقتصاد فقط مخصوص اخبار اقتصادی تلویزیون است و تاثیر در زندگی روزمره آن­ها ندارد اما خیلی مهم است که بدانید اقتصاد معنا و کاربرد عمیقی دارد. یکی  از معانی اقتصاد، مدیریت خانواده یا مدیریت منابعی است که در اختیار دارید. مدیریت به­معنای مسئولیت­پذیری و موفق­شدن در شرایط سخت است. اگر دانش اقتصادی­تان را بالا ببرید، بهتر می­توانید منابع درآمدی را که در اختیار دارید، مدیریت کنید و بهتر پس­انداز و سرمایه­گذاری کنید.
چرا من پولدار نمی­شوم؟ احتمالاً چون اطلعات مناسبی هم ندارید!

13. بودجه­بندی می­کنید

آیا کلی وقت می­گذارید تا تلاش کنید پولتان را بودجه­بندی کنید؟ مطمئن باشید با این­کار هیچ­وقت پولدار نخواهید شد. داشتن ذهنیت بودجه­بندی کردن برای هرچیزی به این معنی است که فکر می­کنید همیشه مبلغ محدودی درآمد خواهید داشت.
در واقع با انجام بودجه بندی در ذهن خود نوعی محدودیت ذهنی و واقعی برای خود درست میکنید که خوب شکستنش میتواند کار سختی باشد.
این که چرا ثروتمند نمیشوید، به این علت است که نمیتوانید با ذهن محدود به پول برسید.

14. دلتان را به وعده­های سیاستمداران خوش می­کنید

سیاستمداران در 50 سال گذشته، بارها قول داده­اند که وضعیت اقتصادی قشر متوسط جامعه را بهبود ببخشند اما تقریباً همیشه شاخص­های اقتصادی بدتر و بدتر شده­اند. دلخوش کردن به وعده­ها و طرح­های کلان اقتصادی، تاثیر بر زندگی مالی ما ندارد.
نه تنها در ایران در اکثر کشورهای دنیا هم هیچ وقت یک سیاست مدار نتوانسته باعث افزایش ثروت مردم شود.
آنها بیشتر باعث فقیر تر شدن مردم میشوند و همین کار را به خوبی میتوانند انجام دهند.
واقعاً چرا پولدار نمیشوید؟

15. دچار بی­تفاوتی مالی شده­اید

مردم دیگر نسبت به امورمالی خود بی­احساس شده­اند، دیگر برایشان مهم نیست که چقدر خرج می­کنند و پس­اندازشان چقدر است. اما نکته مهم این است که پول چیزی است که اگر به آن توجه نکنید، نمی­توانید بدستش بیاورید یا نگهش دارید.
به جایگاه مالی که الان دارید، اعتراف کنید و شروع کنید به توجه کردن به پول!
اگر طوری رفتار کنید که انگار مشکلی وجود ندارد، باعث نمی­شود که آن مشکل حل شود بلکه فقط آن را بدتر می­کند. بنابراین، به پول فکر کنید و درباره آن حرف بزنید.

16. میزان فقرتان را با بقیه مقایسه می­کنید

یکی دیگر از دلایلی که باعث میشود هیچ وقت ثروت مند نشوید، این ایده است که وضعیت مالی شما در حال حاضر از یک شخص گرسنه بهتر است، شرایط مالیتان را بهبود نمی­بخشد. بعضی از افراد که از پس هزینه­های زندگیشان برنمی­آیند، در تلاشند تا با پیدا کردن کسانی که شرایط بدتری دارند، وضعیت اقتصادی خودشان را توجیه کنند و آن را منطقی قلمداد کنند. این کار یک جور خودکشی مالی است و باعث می­شود وضعیت مالیتان هرروز بدتر از روز قبل شود.

17. سختتان است هرکاری بکنید

یکی از دلایلی که پولدار نمی­شوید این است که دوست دارید فقط یک کار سطح بالا را انجام بدهید. اغلب مردم دوست ندارند کارهایی را انجام بدهند که بقیه از انجام آن­ها سر باز می­زنند. همه می­خواهند مدیرعامل، سرپرست بخش یا رئیس بانک شوند، در این صورت چه کسی کار فروش را انجام بدهد. از قدیم گفته­اند ” برو کار کن و مگو چیست کار” اگر واقعاً هدفتان این باشد که پولدار شوید، از زیر هیچ کاری شانه خالی نمی­کنید و حاضرید از صفر شروع کنید.
به قول ست گادین، همه دوست دارند مدیر عامل باشند و مانند پادشاهان خرج کنند.
به باشگاه های لوکس خارج از شهر بروند و از جت خصوصی برای رفت و آمد استفاده کنند.
اما مردم نمیدانند که یک مدیر عامل برای این که به این جایگاه برسد، 25 سال چشم گفته و سعی کرده درست رفتار کند.
شما هم برای به دست آوردن پول و پیدا کردن پاسخ این که چرا پولدار نمی شوید، باید بدانید که دعایی برای افزایش ثروت نیست.
باید در ابتدا هر کاری که وضعیت شما را بهتر میکند و باعث میشود پولی به دست آورید را انجام بدهید.

18. مدام گله و شکایت می­کنید

بعضی از افراد همیشه جنبه­های منفی مسائل را می­بینند و هروقت که بحث وضعیت اقتصادی کشور به میان می­آید، مدام گله می­کنند که:
هزینه زندگی خیلی بالا رفته

  • هیچ وقت از زیر بار بدهی بیرون نمیام
  • حقوقم انقدر نیست که بخوام جمعش کنم
  • سرمایه­گذاری کردن خیلی خطرناکه
  • تو ایران همه چی به رانت و پارتی بستگی داره
  • فقط باید آقازاده یا بچه پولدار باشی
  • هیچ فرصتی تو ایران نیست

با شکایت کردن مشکلی حل نمی­شود. اجازه ندهید که افکار منفی بر شما غلبه کنند و فرصت رشد و تلاش را از شما بگیرند. بسیاری از ثروتمندان در همین شرایط اقتصادی نامطلوب، کسب و کارشان را شروع کردند و به درآمد بالایی رسیده­اند.
به­جای گله کردن­های بی­فایده، فرصت­هایی را که در اختیار دارید، ایده­هایی که به ذهنتان می­رسند و قابل اجرا هستند و راه­های جدیدی را که برای درآمدزایی وجود دارند، بررسی کنید و به­عنوان راهکار درنظر بگیرید.

19. درگیر گذشته هستید

هر اتفاقی را که در گذشته در زندگی مالی یا کاری شما افتاده و باعث خسارت، زیان یا شکست شما شده است،  به ­عنوان یک تجربه در نظر بگیرید.
از گذشته عبور کنید و بدانید که فردا روز تازه­ای است که می­تواند با خودش شانس، برکت و موفقیت زیادی را به­ارمغان بیاورد.
اگر با ترس از تجربیات تلخ گذشته، هیچ اقدام تازه­ای نکنید، هیچ افق روشنی انتظارتان را نخواهد کشید اما اگر چشمتان را به روی تجربیات تلخ گذشته بستید و به خودتان قول تلاش کردن، پشتکار داشتن و موفق شدن را دادید، مطمئن باشید که شرایط زندگیتان بهتر و بهتر خواهد شد.
بدانید که گذشته مانند نامش گذشته است و باید شما هم از آن بگذرید و البته یاد بگیرید و گذر کنید.

20. خودتان را به­روز نکرده­اید

امروزه ما در دنیایی زندگی می­کنیم که تکنولوژی به گوشه گوشه زندگی روزمره­مان وارد شده است. کسب و کارهای بسیاری تغییر شکل داده­اند و به شکل کسب و کارهای آنلاین درآمده­اند. این­روزها، دانش بیشتر مساوی است با فرصت‌های بیشتر برای درآمدزایی و به لطف اینترنت، میلیون‌ها نفر از این راه ثروتمند شده‌اند. کافیست تنها به روش­های سنتی کسب درآمد اکتفا نکنید. به دنیای اینترنت و فضای مجازی وارد شوید. مطمئن باشید که فعالیت‌های زیادی در دنیای اینترنت وجود دارد که با انجام آن‌ها می‌توانید پولدار شوید.
واقعاً چرا من پولدار نمیشوم؟

واقعاً چرا من پولدار نمیشوم؟

در این مقاله، سوال اصلی این بود که چرا پولدار نمی­شویم؟ برای پاسخ به این سوال، در ابتدا تفکراتی را بررسی کردیم که در مورد پول و پولدارها وجود دارد. این­که اغلب مردم فکر می­کنند پول چرک کف دست است یا پولدارها پولشان حرام است و کلاهبردارند. مردم هم­چنین فکر می­کنند که پولدارها با ارث­های کلان پولدار شده­اند یا ثروت مندان مدام دست به جیبند و زیاد خرج می­کنند. همه این موارد را بررسی کردیم و متوجه شدیم که هیچ کدام از آن­ها درست نیستند. پولدارها، ثروت زیادی دارند چون به­دنبال پول هستند و برای به­دست آوردن آن تلاش می­کنند، پس انداز و سرمایه­گذاری می­کنند، هیجانی و احساسی خرید نمی­کنند، چشم اندازی وسیعی دارند و می­دانند که می­خواهند با پولشان چکار کنند.
در واقع، نکته کلیدی و بسیار مهم پولدار شدن، تنها به­دست آوردن پول نیست بلکه آن چه که تفاوت­ها را میان قشر متوسط و ثروتمند جامعه را تشکیل می­دهد، نحوه خرج کردن و مدیریت پول است. سعی کنید دلیل یا دلایلی که باعث شده تا به حال پولدار نشوید را پیدا کنید و آن عادت را در خودتان از بین ببرید.این را هم باید درک کرد که هیچ راه ساده­ای برای تضمین آینده­تان وجود ندارد. با این حال، استراتژ­ی­ها و عادت­هایی وجود دارند که می­توانید برای بهبود شانس خود به­کار بگیرید.
به­عنوان جمله آخر هم به یاد داشته باشید که پول همه چیز نیست و معیار واقعی ثروت هیچ­وقت این نیست که در حال حاضر چقدر پول دارید. معیار واقعی ثروت شما این است که اگر همه پول خود را از دست بدهید چه ارزشی خواهید داشت

اشتراک گذاری:

About The Author

4 دیدگاه دربارهٔ «چرا پولدار نمیشوم؟ 20 دلیل به همراه تجربه عملی»

  1. سوالی که همیشه ذهنم رو مشغول میکنه اینه که چگونه پولدار شویم
    آیا واقعاً راهی برای پولدار شدن وجود داره؟
    اگه ذهنیت پودار ها رو داشته باشم واقعاً پولدار میشم؟

    1. سلام، ممنونم که نظرت رو گفتی.
      هیچ راه بدون درد سری برای پولدار شدن وجود نداره! دوست من من اینجا قرار نیست بهت بگم فقط با مثبت فکر کردن میشه به پول رسید یا دعایی برای پولدار شدن وجود داره که بقیه بلدش هستند و تو بلدش نیستی!
      اما ذهنیتت خیلی خیلی مهمه، درسته که با فقط فکر مثبت نمیشه کاری کرد، اما قبل از هر چیز باید ی انگیزاننده درونی قوی داشته باشی.
      میتونی از علاقه ات شروع کنی.
      اولش هم به پول فکر نکن، در کل فکرت همش نشه پول.
      سقف ذهنیت رو بالا ببر و این مقاله رو هم با دقت بیشتری بخون.
      علاقه ات رو که پیدا کردی، تبدیل به تخصصش کن و از همون کار پول در بیار.
      کلیتش همینی میشه که توضیح دادم.

  2. ثروت یک موهبت خانوادگیست ! مثلا شخص خودم نه جدم نه پدربزرگم نه پدرم و نه خودم حتی هزارتومان هم از کشور ایران سهمی نداشتیم .
    گذشتگان من هیچ تلاشی برای ثروتمند نمودن خانواده خود نکردند و فقر را سینه به سینه در پاچه بعدی فرو کردند تا بمن رسیده که دیگر با عدم توانایی در ازدواج این خانواده ننگین منقرض خاهد شد

    1. سلام شاهرخ عزیز، خوشحالم که تونستی حرف دلت رو اینجا بزنی.
      اما باور کن شرایط من خیلی خیلی سخت تر از شما بوده.
      میدونی چرا؟
      چون از همون ابتدای تولد دیدم که نمیبینم و خانواده هم خیلی اوضاع عالیی نداشتند.
      هر چیزی رو با زمان زیاد خودم ساختم و سعی کردم یک مهارت رو درست و اصولی یاد بگیرم تا از طریق اون به درآمد برسم.
      به هر حال ممنونم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *