در تبلیغات خلاقیت مهمتر است یا فروش

در تبلیغات خلاقیت مهمتر است یا فروش بیشتر؟

در تبلیغات خلاقیت بهتر است یا فروش بیشتر؟
شاید این سوال به نظر شما بسیار پیش پا افتاده باشد، قطعاً شما در پاسخ میگویید خوب معلوم است دیگه فروش بیشتر بهتر است!
اما در عمل خیلی از مدیران کسب و کارها خلاقیت را میپسندند و اثر بخشی تبلیغات خود را اندازه گیری نمیکنند.
زمانی که برای نوشتن متن تبلیغ صفحه محصول مراجعه میکنند، یا به یک آژانس تبلیغاتی میروند یک تبلیغات جذاب، هنرمندانه و خلاق را می خواهند که همه را انگشت به دهان کند.
اما با خود نمیگویند آخر مگر یک تبلیغ جذاب چه کمکی به کسب و کارشان خواهد کرد؟
شاید برای شما هم که این نوشته از من را میخوانید جای سوال باشد، با من همراه باشید تا در ادامه برایتان بیشتر توضیح بدهم.
روزی که سایت اثر خاص را راه اندازی کردم، اکثر تبلیغهای سطح وب ایران را بررسی میکردم و برای برخی از آنها نقد و بررسی مینوشتم.
البته الان هم یکی از فعالیت هایی است که واقعاً دوستش دارم و به نظرم به یک تبلیغ نویس کمک میکند، دید بهتر و عمیقتری نسبت به تبلیغات پیدا کند.
به نظرم آژانسهای تبلیغاتی و مدیران کسب و کارها چون خلاقیت را تنها مد نظر قرار میدهند و به نتیجه که همانا فروش بیشتر است فکر نمیکنند، با شکست مواجه میشوند و میگویند مردم دچار نابینایی نسبت به بنرهای تبلیغاتی شده اند.
اما واقعاً این طور نیست، هیچ یک از صفحاتی که آنها برای تبلیغ خود در نظر میگیرند اصول را رعایت نمیکنند.
برای مثال یکی از اصول ثابتی که امروزه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، خلوت و ساده بودن صفحه وبی است که از آن به عنوان صفحه تبلیغ استفاده میکنیم.
این اصل امروزه به این دلیل اهمیت دارد که افراد رفته رفته تمرکز کمتری برای مطالعه دقیق یک صفحه میگذارند و هر قدر ما صفحه را شلوغ تر کنیم و از پیوند های متعددی در آن استفاده نماییم، از هدف خود که همان ساخت تبلیغ اثر بخش و پر سود است دور تر میشویم.
پس قبل از هر چیز به ایجاد سود و فروش بیشتر توجه کنید چرا که اگر تعداد زیادی از مردم شما را بشناسند، دلیل نمیشود که برای محصولات و خدمات شما دست به جیب هم بشوند.
به بیان تخصصی تر، آگاهی از برند هیچ گاه به معنی داشتن بازار بزرگ تر و فروش بیشتر نخواهد بود.

خلاقیت در تبلیغ واقعاً هیچ اهمیتی ندارد؟

خلاقیت و هنر زمانی اهمیت پیدا میکند که هدف از تبلیغ صرفاً ایجاد آگاهی از برند باشد، به بیان بهتر بخواهیم مردم تنها ما را بیشتر بشناسند و از نام تجاری ما بیشتر آگاه شوند.
که البته اندازه گیری اثر بخش بودن چنین تبلیغاتی هر چند که امکان پذیر است اما، دشواری های خاص خودش را دارد و معمولاً مدیران مجموعه ها علاقه ای به اندازه گیری آن بعد از تبلیغ نشان نمیدهند.
در ادامه از اهمیت خلاقیت در تبلیغات یک مثال برای شما میآورم که میتوانید آن را تماشا کنید و خودتان قضاوت کنید که آیا این تبلیغ میتواند شما را دست به جیب کند و باعث شود دوره ای یا محصولی را خریداری نمایید؟
آقای محمد هولاکویی که قبلاً متن تبلیغ دوره ای از ایشان را از نظر علم تبلیغ نویسی مورد نقد و بررسی قرار داده بودم، یکی از این تبلیغ های خلاق را توسط گروه زود نیوز در اینستاگرام انجام داده است.
این تبلیغ نسبتاً طولانی داستانهای جذابی را در بهشت خیالی روایت میکند که از نظر طنز و داستان پردازی در مرحله اول و نگاه اول بسیار خلاقانه و جذاب به نظر میرسد.

دیدن تبلیغی که زود نیوز آن را ساخته است.
دیدن این ویدیو تبلیغاتی در اینستاگرام

خوب احتمالاً این تبلیغ خلاق را همین الان دیدید یا قبلاً نگاه کرده بودید، نظرتان در رابطه با آن چیست؟
حتماً میدانید یک چنین آگهیی در یک چنین صفحه ای از اینستاگرام مبلغ قابل توجهی را به خود اختصاص داده است، مبلغی بین 30 تا 50 میلیون تومان حداقل.
اگر کامنتهای زیر این سری پستهای تبلیغاتی رو مطالعه کنید میبینید که مردم به چه مطالب و مواردی توجه میکنند.
اگر بخواهم مثال های دیگری برای شما بزنم موارد خارجی و ایرانی متعددی را در ذهنم دارم که بگویم، اما قصد ندارم مطلب را طولانی کنم.
شما باید به عنوان مدیر یک کسب و کار یاد بگیرید که در تبلیغات خلاقیت بی اهمیت نیست اما فروش بیشتر را به ارمغان نمی آورد.

برای مطالعه و خواندن نقد تبلیغات میتوانید لینک زیر را ببینید.
نقد و بررسی تبلیغات

اشتراک گذاری:

About The Author

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *