مهمترین روشهای افزایش ترافیک سایت

مهم ترین روشهای افزایش ترافیک سایت را بشناسید و درآمد خود را بیشتر کنید

انقلاب فناوری اطلاعات در نیمه دوم قرن بیستم میلادی (قرن چهاردهم هجری خورشیدی)، به‌معنای واقعی یک انقلاب عمیق را در زندگی مردم جهان به وجود آورد که شاید ابعاد گسترده آن هنوز هم کاملاً مشخص نشده است. حالا دیگر اکثر کارها در بستر اینترنت انجام می‌شوند و برای هر موضوع و خدمتی می‌توان ده‌ها و گاهی حتی صدها سایت و صفحه مختلف را در فضای مجازی پیدا کرد. با وجود این حجم از مطالب و محتوای در دسترس موتورهای جستجو، مدیریت ترافیک سایت و به تبع آن دانستن روش‌های افزایش ترافیک سایت نیز برای مدیران فضاهای مجازی بیش از پیش اهمیت می‌یابد.
شاید در نخستین سال‌های ایجاد شبکه جهانی اینترنت، کمتر کسی چنین نفوذ عمیقی در زندگی همگان را برای آن متصور بود. اما، امروزه با دسترسی عمومی به اینترنت، دیگر نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت. ورود گوشی‌های هوشمند به بازار نیز به این نفوذ شتاب بخشید. اکنون بیشتر افراد یک گوشی هوشمند در اختیار دارند و ازطریق همین دستگاه کوچک به حجم عظیمی از اطلاعات دسترسی پیدا می‌کنند. گذشته از همه این‌ها، در ۱۸ ماه گذشته، فراگیری جهانی (پاندمی) بیماری کرونا یا همان کوید ۱۹ بر گرایش افراد به حضور و گردش در فضای مجازی دامن زده است.
احتمالاً تا یکی دو دهه قبل، صِرف داشتن یک سایت پایدار شما را درمعرض دید بازدیدکنندگان اینترنت قرار می‌داد. این امر به‌ویژه در ایران و کشورهایی با وضعیت مشابه کشور ما که کمی دیرتر به کاروان شلوغ دهکده جهانی پیوستیم، کاملاً مشهود بود. ولی حالا با افزایش شمار سایت‌ها و صفحه‌های اجتماعی از یک سو و رشد روزافزون تعداد بازدیدکنندگان از سوی دیگر، کار به سادگی گذشته نیست. صاحبان سایت‌ها باید زمان، انرژی و هزینه بیشتری را متحمل شوند تا بتوانند به موفقیت دست یابند. اگر یک سایت راه‌اندازی کرده‌اید و به فکر گسترش بازدیدهایتان هستید، آشنایی با روش‌های افزایش ترافیک سایت می‌تواند در این راه به شما یاری رساند. در این مطلب می‌کوشیم به نکاتی اشاره کنیم.
در این مطلب یاد خواهید گرفت:

  • افزایش ترافیک سایت چیست و چه کمکی به دارنده سایت میکند.
  • آیا با بالا بردن ترافیک سایت سود نیز افزایش پیدا میکند؟
  • انواع ترافیک و نحوه به دست آوردن هر کدام چگونه است؟
  • چگونه میتوانم ترافیک رایگان جذب سایت کنم.

فهرست محتوا

چند پرسش کلیدی

پرداختن به هر موضوعی انسان را با پرسش‌های مختلفی مواجه می‌کند. پاسخ ندادن به آن پرسش‌ها سبب می‌شود آدمی در فضای مبهم و غبارآلودی قدم بردارد و احتمالاً خیلی زود انگیزه خود را برای ادامه راه از دست بدهد. زیرا، درواقع دلیلی برای ادامه راه ندارد.
اکنون که سخن از روش‌های افزایش ترافیک سایت به میان آمده است، ممکن است پرسش‌های بسیاری در ذهن شما هم مطرح شده باشد. ازجمله: ترافیک سایت چیست؟ افزایش ترافیک سایت چه نفعی به ما می‌رساند؟ و دانستن روش‌های افزایش ترافیک سایت چه لزومی دارد؟ البته، ممکن است سؤالات دیگری هم به ذهنتان رسیده باشد که پاسخ به همه آنها نیاز به بحثی جداگانه دارد. در اینجا به‌اختصار به همین سه پرسش پاسخ می‌دهیم.

منظور از ترافیک سایت چیست؟

یکی از معانی ترافیک رفت و آمد است. وقتی از ترافیک خودروها در خیابان سخن می‌گویند، درواقع منظور زیادی ترافیک یا همان رفت و آمد است. البته، ترافیک معنای ازدحام و غلظت را هم دربردارد.
بر همین اساس، ترافیک سایت به زبان ساده یعنی حجم بازدیدهای آن سایت. پس، هرچه رفت و آمد بازدیدکنندگان و درنتیجه، ازدحام آنان در یک سایت بیشتر باشد، آن سایت ترافیک بالاتری دارد.

افزایش ترافیک سایت چه نفعی به ما می‌رساند؟

فرض کنید یک فروشگاه فیزیکی را افتتاح کرده‌اید. اگر فروشگاه شما خلوت باشد، معمولاً کمتر جلب توجه می‌کند. اما، هرچه فروشگاه شلوغتر و پر رفت و آمدتری داشته باشید، نظر افراد بیشتری را جلب می‌کنید. نتیجه این جلب توجه جذب مشتری و فروش بیشتر خواهد بود.
اکنون فرض کنید صنف مربوط‌به فروشگاه شما هرماه فهرست ۱۰ فروشگاه برتر را منتشر می‌کند که این فهرست در انتخاب مشتریان تأثیر خاصی می‌گذارد. این فهرست براساس معیارهای گوناگونی تعیین می‌گردد که شمار بازدیدکنندگان هم یکی از مهمترین آنهاست. بنابراین، اگر مایل هستید در جمع ۱۰ پیشنهاد اتحادیه صنفیتان به مشتریان قرار بگیرید، باید آن معیارها و ازجمله، افزایش بازدیدکنندگان را در نظر داشته باشید.
در فضای مجازی نیز وضعیتی شبیه این مثال حکم‌فرماست. سایت شما مانند همان فروشگاه است. اگر خلوت باشد و آمارها بازدیدهای اندکی را نشان دهند، اعتبار کمتری خواهد داشت. با توجه به این‌که افراد برای سهولت دسترسی به اطلاعات و خدمات از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند، جلب نظر هوش مصنوعی موتورهای جستجو هم اهمیت دارد. موتورهای جستجو مانند اتحادیه صنفی در مثال یادشده عمل می‌کنند. آنها صفحات وب را براساس معیارهای خود، ازجمله شمار و مدت بازدیدها، رده‌بندی می‌کنند. اگر عملکرد مطلوبی متناسب با معیارهای موتورهای جستجو داشته باشید، در صفحه اول (۱۰ نتیجه اول) نمایش داده می‌شوید. حضور در صفحه اول نتایج جستجو و به‌خصوص ۳ نتیجه اول شانس بیشتری را برای بازدید کاربران جدید به همراه می‌آورد. با این توضیحات اهمیت افزایش ترافیک سایت و منفعت آن به‌خوبی مشخص می‌شود.

دانستن روش‌های افزایش ترافیک سایت چه لزومی دارد؟

بیایید بار دیگر به همان مثال فروشگاه فیزیکی بازگردیم. ممکن است صاحب فروشگاهی بگوید: دانستن روش‌های جلب مشتری لزومی ندارد. من خودم ایده‌ها و روش‌های مختلف را آزمایش می‌کنم و کم‌کم به روش مطلوب دست می‌یابم. بدترین عیب این شیوه کار، اتلاف زمان و پول بسیار زیاد است. درحالی‌که او می‌تواند با آگاهی از روش‌های کارامد جلب مشتری، در زمان کوتاهتر و با صرف هزینه کمتر به نتیجه برسد.
درمورد کار در فضای مجازی هم همین‌گونه است. اگر بخواهید راه‌های گوناگون را بیازمایید وقت و هزینه زیادی را از دست می‌دهید. اگرچه آزمون و خطا در محیط گسترده، شلوغ و پیچیده اینترنت مسلماً به آسانی فضای فیزیکی هم نخواهد بود. درواقع بدون دانستن روش‌های افزایش ترافیک سایت، این کار تقریباً ممکن نیست.

انواع روش‌های افزایش ترافیک سایت

براساس معیارهای گوناگون می‌توان تقسیم‌بندی‌های مختلفی را برای روش‌های افزایش ترافیک سایت درنظرگرفت. ما در اینجا به سه گونه از این تقسیم‌بندی‌ها اشاره می‌کنیم.

روش‌های بیرونی و درونی

از یک نظر می‌توان روش‌های افزایش ترافیک سایت را به بیرونی و درونی تقسیم کرد. بیرونی یعنی بیرون سایت و درونی یعنی درون سایت. بدین‌ترتیب، روش‌های درونی مواردی ازقبیل طراحی سایت و محتوا را دربرمی‌گیرند که مستقلاً به خود سایت مربوط می‌شوند. در روش‌های درونی مدیریت اصولی فضای سایت، چه به‌لحاظ فنی و چه به‌لحاظ محتوایی، اهمیت به‌سزایی دارد. شکیل بودن و دسترس‌پذیری آسان سایت و رعایت سئوی مطالب نکات مهمی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.
اما، روش‌های بیرونی موارد بسیار متعددی را دربرمی‌گیرند که همگی در فضاهای بیرون از سایت، اعم از شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های دیگر و حتی خارج از فضای اینترنت، انجام می‌گیرند. دو محور کلیدی این گروه از روش‌ها روابط عمومی عالی و تبلیغات قدرتمند هستند. حضور فعالانه در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های دیگر، رعایت موارد مربوط‌به سئوی خارجی و انجام تبلیغات مناسب و کارامد اهم کارهای شما در این حوزه را تشکیل می‌دهند.

روش‌های آنلاین و آفلاین

از یک منظر دیگر می‌توان روش‌های افزایش ترافیک سایت را به دو گروه آنلاین و آفلاین تقسیم کرد. نام این دو گروه تفاوتشان را نیز توضیح می‌دهد. در روش‌های آنلاین بستر اینترنت مورد نظر است. بنابراین، مشخص می‌شود که روش‌های درونی که در قسمت قبل ذکر شد همگی جزء روش‌های آنلاین هستند.
گروه دیگر در این تقسیم‌بندی روش‌های آفلاین هستند. روش‌هایی که وابسته به فضای مجازی نیستند. درواقع، این بخش را می‌توان در فعالیت‌های تبلیغاتی چاپی و پیامکی خلاصه کرد. هرچند روش‌های اندک دیگری نیز وجود دارند که خارج از اینترنت انجام می‌گردند.

روش‌های رایگان و پولی

شاید مهمترین تقسیم‌بندی در روش‌های افزایش ترافیک سایت همین مورد اخیر باشد. البته احتمالاً همه این روش‌ها به‌گونه‌ای پولی و هزینه‌بر هستند و رایگان به‌معنای مطلق آن ممکن است بی‌معنا باشد. اما، در اینجا منظور از روش‌های پولی آنهایی هستند که باید مستقیماً بابتشان مبلغی را پرداخت. از جمله موارد این گروه می‌توان خرید بک‌لینک و مانند آن را برشمرد.
ولی روش‌های رایگان مستقیماً خرجی روی دستتان نمی‌گذارند. به بیان ساده‌تر، یعنی اگر خودتان بتوانید آن کارها را انجام بدهید و نیاز به استخدام فرد یا افرادی نداشته باشید، رایگان خواهند بود. البته در اغلب مواقع، انجام تمام یا دست کم بخشی از این کارها نیازمند استخدام همکارانی است.

مهم ترین روشهای افزایش ترافیک سایت

بدین‌ترتیب، می‌توان روش‌های بسیار زیادی را برای افزایش ترافیک سایت یافت. حتی می‌توان گفت، هرکسی می‌تواند روش یا روش‌های خودش را کشف کند و به کار گیرد. اما به‌هرحال، روش‌هایی هستند که اتفاق نظر عمومی روی آنها شکل گرفته است و تقریباً در اغلب موارد با کمیت و کیفیت خوبی به بار می‌نشینند. در اینجا می‌کوشیم تعدادی از این روش‌ها را ذکر کنیم.
در ادامه شما 35 تا از مهم ترین روشهای بالا بردن ترافیک را مطالعه خواهید کرد.

نام و نشانی اینترنتی مناسبی را برگزینید

نام و نشانی اینترنتی یک از مواردی است که شاید کمتر به اهمیت آن توجه می‌شود. فرض کنید برای یک فروشگاه پوشاک مردانه از عنوان «دنیای صورتی» استفاده کنید. نه‌تنها چنین نامی برای بسیاری از کاربران جذاب نخواهد بود، بلکه حتی شاید برای عده‌ای از آنها زننده هم باشد. هم‌چنین استفاده از عناوین طولانی می‌تواند اشتباه دیگری باشد. مثلاً، اگر برای یک سایت ویژه طب سنتی نام «گیاهان دارویی بومی ایران» را برگزینید، تقریباً به این صورت به ذهن سپرده نمی‌شود. اما، یک عنوان کوتاه و گویا، مانند «سبزدارو» به‌یادماندنی و مانا خواهد بود.
درباره نشانی اینترنتی سایت هم همینگونه است. یک دامنه اینترنتی ساده را می‌توان خیلی راحت به ذهن سپرد. پس، بهتر است به‌دنبال دامنه‌های عجیب و غریب و دور از ذهن نباشید. دامنه‌ای که بیشترین هم‌خوانی را با عنوان سایت داشته باشد بهترین گزینه است.
طراحی زیبا به جذب ترافیک بیشتر کمک میکند

طراحی زیبا و چشم‌نوازی برای صفحات در نظر بگیرید

یک ضرب المثل عامیانه هست که می‌گوید: عقل مردم به چشمشان است. این واقعیت را نمی‌توان و نباید کتمان کرد. اولین منظره‌ای که افراد پس از ورود به هر فروشگاه یا دفتر کاری با آن مواجه می‌شوند اثر خاصی بر تداوم یا عدم تداوم حضورشان در آن محیط خواهد داشت. همانگونه که چینش و دکوراسیون مکان‌های فیزیکی اهمیت دارد، نباید از طراحی فضای وب نیز غافل ماند. فضای کاربری چشم‌نواز با دسترسی آسان، مستقیماً سیگنال مثبتی را به هر کاربری برای بازدید مجدد و دعوت دیگران به بازدید منتقل می‌کند.

بهینه‌سازی یکی از مؤثرترین روش‌های افزایش ترافیک سایت است

بهینه‌سازی یا سئو یکی از مفاهیمی است که احتمالاً زیاد به گوشتان خورده باشد. ما در «اثر خاص» هم قبلاً صفحاتی را به آن اختصاص داده‌ایم. اما، تأثیر آن بر رشد سایت را باید خیلی بیشتر از این‌ها جدی گرفت. این‌که بتوانید محتوای خود را به بهترین صورت به موتورهای جستجو بشناسانید سبب می‌شود در جستجوی افراد رتبه بالاتری را به دست آورید و در نتایج اول نمایش داده شوید. موتورهای جستجو از مهمترین منابع بازدید کاربران هستند و می‌توانند در جذب کاربران جدید به شما کمک زیادی بکنند.
البته سرمایه گذاری روی سئو، خود نیاز مند صرف زمان زیادی است اما هم به زمان و هم به هزینه اش می ارزد.

پیشنهاد میکنم مطلب زیر را نیز مطالعه نمایید.
آموزش سئو به زبان ساده

محتوای به‌روز و جذاب منتشر کنید

همواره کاربران زیادی در فضای اینترنت هستند که در موتورهای جستجو در پی کلیدواژه‌های مختلفی می‌گردند، بدون آن‌که قبلاً به دنبال وبگاه خاصی باشند. شما باید برای جذب آنها محتوای مفید و به‌روزی را منتشر کنید تا موتورهای جستجو آنان را به وبگاه شما هدایت نمایند. انتشار مطالب سودمند و جذاب می‌تواند شما را به هدف ثابت جستجوهایشان تبدیل کند. پس، در ایجاد محتوای جدید و کارامد تمام تلاشتان را به کار بگیرید.
در انتخاب عنوان مطالب خیلی دقت کنید
اولین نما از هر محتوایی که مخاطب با آن مواجه می‌شود عنوان آن است. یک عنوان بد می‌تواند به یک مطلب عالی و مهم نمایی معمولی ببخشد و یک عنوان خوب قادر است یک مطلب نه‌چندان مهم و گاهی بنجل را خواندنی و بااهمیت جلوه دهد. عناوین را چنان انتخاب کنید که کاربران با دیدن آن ترغیب شوند درنگ کوتاهی روی آن داشته باشند و نه به‌گونه‌ای باشد که سبب شود بی‌توجه از آن بگذرند. علاوه‌براین، کیفیت عناوین درونی یک مطلب نیز اهمیت خودشان را دارند. بعضی افراد پس از ورود به یک صفحه، نخست به مطالعه فهرست می‌پردازند و اگر عناوین برایشان جالب بود، آن‌گاه خواندن مقاله را پی می‌گیرند.
برای مطالبتان دکمه اشتراک اجتماعی قرار دهید
دکمه‌های اشتراک اجتماعی social share buttons یا همان اشتراک در شبکه‌های اجتماعی را احتمالاً در صفحات اینترنتی فراوانی دیده‌اید. این‌که کاربران بتوانند به‌راحتی و تنها با فشردن یک دکمه (باتن) مطلب شما را در هر شبکه یا سایتی که می‌خواهند به اشتراک بگذارند، دسترسی گروه گسترده‌تری از کاربران را برایتان آسان می‌سازد. حتماً، این بخش را برای چند شبکه اجتماعی یا سایت اشتراک‌گذاری معتبر به صفحات خود بیفزایید.

متفاوت باشید

پیشتر هم در مطلب دیگری راجع‌به «گرایش‌های جستجو در دوران کرونا»، به لزوم ایجاد تفاوت اشاره کردیم. تعدد سایت‌ها در هر موضوع رقابت را سختتر از پیش می‌سازد. یکی از روش‌های بسیار کارامد عبور از این وضعیت متفاوت بودن از دیگران است. بکوشید در طراحی ظاهر صفحات، محتوا، امکانات سایت و هرچه که بتوان در آن خلاقیتی داشت متفاوت باشید. تغییر ایجاد کنید و از یکنواختی جداً بپرهیزید. بدون تفاوت یکی از هزاران خواهید بود، اما با تفاوت یکی فراتر از هزاران می‌شوید.

برای کاربرانتان بدون چشم‌داشت کاری انجام دهید

شاید در نگاه اول متوجه منظور این عبارت نشوید: «برای کاربرانتان بدون چشم‌داشت کاری انجام دهید». اغلب مطالب و فایل‌هایی که در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند، یا اساساً هدفی ندارند، یا با اهداف اقتصادی تنظیم می‌شوند. اگر از جمله کسانی هستید که بدون هدف در اینترنت پرسه می‌زنید که مطالعه این متن هیچ سودی برایتان ندارد. اما، اگر یک هدف اقتصادی را در ذهن می‌پرورانید، گاهی هم بدون چشم‌داشت مالی و صرفاً به‌قصد آموزش و آگاهی‌بخشی محتواهایی را در اختیار بازدیدکنندگان بگذارید. این‌که همیشه به‌دنبال کسب درآمد باشید کم‌کم باعث دلزدگی و بی‌اعتمادی می‌گردد.

برای افزایش ترافیک، صفحاتتان را به موتورهای جستجو معرفی کنید

معرفی یا ایندکس کردن صفحات در موتورهای جستجو باعث می‌شود در نتایج جستجوهای کاربران نمایش داده شوید. موتورهای جستجو خودشان به‌وسیله ربات‌های قدرتمندی صفحات جدید را می‌یابند و آنها را ایندکس می‌کنند. اما، گاهی ممکن است این صفحات از دید ربات‌ها پنهان بمانند. شما می‌توانید به‌وسیله ابزارهایی مانند سرچ کنسول گوگل و امثال آن صفحات خود را معرفی و ایندکس کنید. با این کار مطالب خود را در اختیار کاربران قرار می‌دهید و آنها را به وبگاه خود می‌کشانید.

کلیدواژه‌های دنباله‌دار را بهینه‌سازی (seo)کنید

به قول معروف، در اینترنت هم دست زیاد شده است. با توجه به فزونی گسترده سایت‌ها و صفحات اینترنتی دیگر بهینه‌سازی کلیدواژه‌های ساده برای موتورهای جستجو کار چندان ساده‌ای نیست. شما با رقیبان بسیاری مواجه هستید که همین نکته از درصد موفقیتتان می‌کاهد. امروزه دیگر باید به فکر بهینه‌سازی برای کلیدواژه‌های دنباله‌دار یا به قول عده‌ای دم‌دراز long tail keywords بود. مثلاً، اگر بخواهید برای یک کلیدواژه ساده، مانند «انگیزه» یا «افزایش انگیزه» بهینه‌سازی یا سئو را انجام دهید، کار سختی پیش رو خواهید داشت؛ اما، اگر قصد داشته باشید یک کلیدواژه دنباله‌دار، مثل «روش‌های افزایش انگیزه گروهی» را سئو کنید، کار به‌مراتب آسانتری خواهد بود.

فعالیت رقیبانتان را رصد نمایید

در هر زمینه یا موضوعی که سایتی را راه بیندازید، حتماً رقیبانی خواهید داشت. رقیبانی که بی‌تردید برای پیشی گرفتن از دیگران تدابیری می اندیشند و روش‌ها و راهکارهای جدیدی را به کار می‌بندند. نکته مهم دیگر بازخوردهایی است که از کاربرانشان می‌گیرند. این فعالیت‌ها و بازخوردها را رصد کنید تا از وضعیت به‌روز محیط کسب و کارتان آگاهی یابید. مشکلات و معایب آنها را از کارتان بزدایید و از نقاط قوتشان برای ارتقاع خود بهره ببرید. باید تمام تلاشتان را به کار گیرید تا از رقیبانتان جا نمانید. همیشه در نظر داشته باشید که سرعت تحول در دنیای امروز، به‌خصوص در فضای مجازی بسیار زیاد است.

اگر میخواهید ترافیکتان افزایش پیدا کند، محتوا یا محصولات تازه‌ای را به وبسایتتان بیفزایید

اینترنت هرروزه میزبان کاربران جدیدی است. یکی از نکاتی که میان رقیبان تمایز ایجاد می‌کند جذب همین کاربران تازه‌وارد است. جذب کاربران جدید به‌روزرسانی مدام سایت را لازم می‌آورد. ضمن این‌که حفظ کاربران پیشین هم به ایجاد تنوع و تازگی نیاز دارد. بکوشید با آهنگ منظمی محتوای نو و به‌روزی را به وبگاه خود بیفزایید. هم‌چنین، اگر صاحب یک فروشگاه مجازی هستید، افزودن محصولات جدید سبب می‌شود کاربران برای آگاهی از تازه‌ترین محصولات هرچندوقت یک‌بار به سایتتان سری بزنند. مطالعه محتوای به‌روز و آگاهی از محصولات جدید ترافیک سایت را افزایش می‌دهند.

محتوای میهمان را بپذیرید

همانطورکه پیشتر هم اشاره کردیم، هرچه قادر باشد به بالا رفتن شمار بازدیدها یاری رساند می‌تواند یکی از روش‌های افزایش ترافیک سایت به شمار آید. اجازه دهید دیگران هم در بلاگتان محتواهای خود را بارگذاری کنند. البته حتماً نظارت کاملی بر این محتواها داشته باشید تا احتمالاً به بستری برای تقویت رقیبانتان تبدیل نگردید. با این کار هم با کمترین زحمت به محتوای تازه دست می‌یابید و هم حضور نویسندگان میهمان، خود موجب افزایش تعداد بازدیدها می‌شود.

به‌عنوان میهمان محتوا بنویسید

این ضرب المثل عامیانه را شنیده‌اید که می‌گویند: هر رفتی آمدی هم دارد. همانگونه‌که پذیرش نویسندگان میهمان مفید خواهد بود، از انتشار محتوا در سایت‌های میزبان نیز غافل نمانید. این کار مشروط به آن‌که در مطلب از خود رده‌پایی به جا بگذارید، بخشی از کاربران میزبان را به سایت شما سوق می‌دهد.
بهترین رده‌پا یک پیوند به صفحه حاوی نوشتار مرتبط و البته کاملتر از سایت خودتان است. ولی اگر میزبان با درج این پیوند موافق نبود، یک نام یا نشانی که سرنخی به دست کاربران بدهد هم می‌تواند سودمند باشد. البته فراموش نکنید که مطالبی که در سایت‌های میزبان می‌نویسید به‌گونه‌ای بنر تبلیغاتی شما محسوب می‌شوند. بنابراین، هم‌چنان‌که نباید همه داشته‌هایتان را در آن بگنجانید، اما در غنا و استحکام نگارشی و محتوایی آن کم نگذارید.

از دیگر روش‌های افزایش ترافیک سایت گرفتن بک‌لینک است

یکی از معروفترین روش‌های افزایش ترافیک سایت گرفتن بک‌لینک Backlink است. ممکن است بعضی سایت‌ها به رایگان اجازه این کار را بدهند. اما، معمولاً، به این سادگی‌ها هم نیست. گرفتن بک‌لینک روش‌ها و موانعی دارد که باید در مطلبی مستقل به شرح آنها پرداخت. آنچه لازم است متذکر شوم، گوگل و دیگر موتورهای جستجو ممکن است بک‌لینک‌های اسپم و بی‌حساب را جریمه کنند؛ پس، مراقب به آنها باشید.

مقاله زیر را نیز پیشنهاد میکنم.
بک لینک بخریم یا نخریم؟

یک مسابقه یا نظرسنجی برگزار کنید و جایزه بدهید

می‌توان گفت تقریباً همه افراد دریافت هدیه و جایزه را دوست دارند. حضور در یک مسابقه هم که به خودی خود جذابیت دارد. به قول معروف، بعضی افراد سرشان درد می‌کند برای چنین کارهایی. بنابراین، شما هم در وبگاه خود یک مسابقه ساده یا یک نظرسنجی جذاب برگزار و به چند برنده جوایزی اهدا کنید. یک مسابقه هرچه‌قدر ساده با جوایزی هرچه‌قدر معمولی حتماً عده‌ای را به سایتتان خواهد کشاند. هرچند ایجاد نظرسنجی، حتی اگر جایزه‌ای هم نداشته باشد، باز هم قادر است کاربرانی را جذب کند.

جادوی عکس و تصویر را نادیده نگیرید

گروهی از کاربران اینترنتی فقط درپی تماشای عکس‌های گوناگون به گردش در فضای مجازی می‌پردازند. برخی از آنها شاید حوصله خواندن مطالب حتی کوتاه را هم نداشته باشند. از طرف دیگر، آنچه را می‌توان در یک نما و تصویر به مخاطب فهماند، گاهی در سطرها نوشته هم منتقل نمی‌شود. شما نیز جادوی عکس و تصویر را نادیده نگیرید. در صفحات مختلف از تصاویر مربوط به همان صفحه استفاده کنید. این کار درکنار لذت‌بخش بودن سایت، به سئو هم کمک بسیاری می‌کند.

پادکست بسازید

کسانی هم هستند که از شنیدن پادکست‌های صوتی لذت می‌برند. آنها ترجیح می‌دهند درکنار انجام کارهای روزمره، هنگام رانندگی و گهگاه درزمان استراحت با شنیدن فایل‌های صوتی خود را سرگرم کنند. ساخت پادکست‌ها را آغاز کنید. هم‌چنین، به‌وسیله افکت‌های صوتی آنها را جذابتر سازید. اگر بتوانید پادکست‌ها را مطابق سلیقه اکثریت کاربرانتان تولید کنید، احتمالاً با قصد دریافت پادکست‌های بعدی باز هم به وبگاه شما بازمی‌گردند.
Use video to increase site traffic

ویدئوها از جذابترین روش‌های افزایش ترافیک سایت هستند

اگرچه ساخت یک ویدئو پردردسرتر از تهیه یک تصویر یا تولید یک پادکست است، اما جذابیتی چندبرابر دارد. تماشای ویدئو یکی از متداولترین و پرطرفدارترین سرگرمی‌های اینترنتی است. قابلیت چندلایه‌ای بودن این فایل‌ها نیز محیط مناسبی را برای تبلیغ یا توضیح درباره محصولات و خدمات فراهم می‌آورد. یک ویدئوی جذاب مرتبط با موضوع سایتتان بسازید و در آن به‌گونه‌ای هنرمندانه محصولات یا خدمات خود را معرفی کنید.

«بازاریابی تأثیرگذار» influencer marketing  را به کار ببندید

آیا تا کنون فیلم‌های کوتاه از هنرمندان، ورزشکاران و سایر اشخاص معروف را دیده‌اید که در لابه‌لای آن محصولی را به‌صورت گذرا معرفی می‌کنند. البته منظور پخش یک آگهی تبلیغاتی در میانه فیلم نیست؛ بلکه این تبلیغ به‌گونه‌ای جزئی از خود نمایش است. این نوع تبلیغ که توسط افراد تأثیرگذار بر جامعه انجام می‌گردد را «بازاریابی تأثیرگذار» یا اینفلوئنسر مارکتینگ influencer marketing می‌گویند.
شاید شما هم طنزها و کمدی‌هایی که اخیراً با همین هدف در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شوند را دیده باشید. هرچند قدمت اینفلوئنسر مارکتینگ به زمانی بسیار پیش از این می‌رسد. به‌هرحال، می‌توانید از جذابیت افراد شناخته‌شده و محبوب در جامعه برای جلب کاربران جدید به وب خود بهره ببرید. این کار درصورتی‌که بازنشر نباشد و بخواهید خودتان آن را تولید کنید هزینه‌هایی روی دستتان می‌گذارد، اما به نتیجه‌اش می‌ارزد.

در سایت‌های اشتراک‌گذاری تصویر، مقاله، و ویدیو فعال باشید

آپارات، یوتیوب و سایر سایت‌هایی که به شما اجازه می‌دهند فایل‌هایی با فرمت‌های مختلف را با دیگران به اشتراک بگذارید محل بسیار خوبی برای معرفی شدن به حجم زیادی از کاربران هستند. اگر بتوانید ویدئوهایی را به اشتراک بگذارید که دستور تهیه محصولی یا روش استفاده از ابزاری را به محصول یا خدمت خود ربط دهید، هم کاربرانی را جذب کرده‌اید و هم از توان تبلیغاتی آن بهره برده‌اید. البته در این سایت‌ها رقیبان فراوانی دارید و باز هم باید تأکید کرد که کارامدی و جذابیت فایل‌ها اهمیت زیادی دارد.

از قابلیت ارتباطی شبکه‌های اجتماعی نهایت استفاده را بکنید

امروزه به لطف گوشی‌های هوشمند، اکثر افراد دانسته یا نادانسته با شبکه‌های اجتماعی درگیر هستند. داشتن یک صفحه اینستاگرامی، حساب فیسبوکی یا کانال تلگرامی یک امر کاملاً عادی است. هر روزه فایل‌ها و مطالب بسیاری در این فضاها دست‌به‌دست می‌شوند و انتشار اولیه یک پست ممکن است هزاران بازنشر را در پی داشته باشد. این یعنی کافی است شما یک مطلب یا فایل مورد توجه کاربران را منتشر کنید تا آنها خودشان ادامه کار را انجام بدهند.

با استوری‌ها جدیدترین روش‌های افزایش ترافیک سایت را هم به کار بگیرید

گاهی کاربران تمایل دارند در مدت کوتاهی فایل‌های فراوانی را تماشا کنند. استوری‌ها و ریل‌های اینستاگرامی Instagram Reels قادرند شما را در برآورده ساختن خواسته‌های این دسته از افراد یاری دهند. تاریخچه‌ها و داستان‌های چگونگی شروع یک کسب و کار نیز علاقه‌مندان خودشان را دارند. قصه آغاز فعالیت خود را در یک استوری به نمایش درآورید یا بخشی از

پشت‌صحنه کارتان را در یک ریل به تصویر بکشید.

مرتبط با فعالیتتان اخباری را منتشر کنید
محتواهای خبری همیشه مخاطبان زیادی را به خود اختصاص می‌دهند. یکی دیگر از روش‌های افزایش ترافیک سایت نیز همین مطالب خبری هستند. بخشی از یک خبر مخاطب‌پسند و ترجیحاً مرتبط با فعالیت خود را در وبگاه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید و کاربران را ترغیب نمایید برای خواندن ادامه آن روی پیوند مربوط‌به سایت شما کلیک کنند. حتی اگر بخواهید خبر را کامل نشر دهید، باز هم همان لینک منبع در پایین مطلب احتمالاً عده‌ای را جذب خواهد کرد. حتی می‌توانید اخباری را از کسب و کار خودتان تنظیم و منتشر کنید.

در گفتگوهای اینترنتی مشارکت کنید

فروم‌ها، لایوها، چت‌روم‌ها و محیط‌های مانند این‌ها فضاهای بسیار مناسبی برای حضور و معرفی شما خواهند بود. در این گفتگوها مشارکت نمایید، با دیگران ارتباط برقرار کنید، از آنان سؤال بپرسید و به پرسش‌هایشان پاسخ دهید، با آنها به تبادل نظر بپردازید و در فرصت‌های مناسب آنها را به سایت خود فرا بخوانید. هرچند صِرف انتشار نام و نشان شما هم اثر خاص خودش را بر ترافیک سایت خواهد گذاشت.

خودتان هم یک وبینار یا لایو راه بیندازید

مشارکت در گفتگوهای دیگران بسیار مهم است، اما اگر خودتان یک وبینار یا لایو یا امثال آن را مدیریت کنید نشان از توانایی و تجربه شما در همان موضوع دارد. درواقع، اینگونه خود را به‌عنوان یک کارشناس معرفی می‌کنید. وقتی دیگران هم شما را در جایگاه یک متخصص و مرجع بشناسند، مایل به بازدید از سایتتان می‌شوند. نکته خیلی خیلی مهم در اینجا این است که برای انجام چنین کاری، نخست باید اطلاعات کافی را گرد آورید و در بیان مطالب و مدیریت جلسه هم دارای مهارت گردید.

هنوز هم می‌توان به بازاریابی ایمیلی به‌عنوان یکی از روش‌های افزایش ترافیک سایت اشاره کرد

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ email marketing سال‌هاست که به‌عنوان یکی از روش‌های متداول افزایش ترافیک و جلب کاربر شناخته می‌شود. اما، اکنون عده‌ای معتقدند این روش بازاریابی دیگر تقریباً یا کاملاً منسوخ شده است. در کشور ما بازاریابی ایمیلی هیچ‌وقت به آن محبوبیت جهانیش نرسید، اما به‌هرحال، بازاریابان همیشه به آن نیم‌نگاهی داشته‌اند. اگرچه با گسترش شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، استفاده از ایمیل نسبت به گذشته کمی رنگ باخته است، ولی هنوز هم به نظر می‌رسد نباید از فهرست روش‌های افزایش ترافیک سایت و جلب مشتری کنار گذاشته شود.

آدرس سایتتان را روی کارت ویزیت خود درج کنید

اگر صاحب یک سایت فروشگاهی یا خدماتی هستید، کارت‌های ویزیت دعوت‌نامه‌های خوبی برای فرا خواندن مخاطبان به سایتتان هستند. گروهی از کسانی که کارت ویزیتتان را می‌بینند، برای کنجکاوی هم که شده باشد، تمایل پیدا می‌کنند به آدرس درج‌شده روی کارت سری بزنند. عده‌ای از آنان هم احتمالاً مشتری خواهند شد. البته این‌که کارت‌های ویزیتتان به دست چه کسانی برسد عامل تعیین‌کننده‌ای در موفقیت این روش است. سعی کنید آنها را در اختیار کسانی بگذارید که احتمالاً به مقوله کاری شما علاقه‌مند هستند.

اهمیت تبلیغات چاپی را هم از یاد نبرید

علاوه‌بر کارت‌های ویزیت، سایر تبلیغات چاپی، مانند آگهی‌های نوشتاری، تراکت، بیلبورد و غیره هم می‌توانند امکان مشابهی را در اختیارتان بگذارند. با این تفاوت بسیار مهم که معمولاً مخاطبان گسترده‌تری آنها را می‌بینند. البته ممکن است نسبت‌به کارت‌های کوچک ویزیت که در جیب هم جا می‌شوند، نظرشان سختتر به آدرس سایت و دیگر راه‌های ارتباطی مندرج در تبلیغات جلب شود. به‌هرحال، آنها هم در رسیدن به هدفتان مؤثر خواهند بود.

از قابلیت بسته‌بندی مرسولاتتان هم بهره ببرید

اگر صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید، بسته‌بندی مرسولات جای مناسبی برای درج نشانی اینترنتی فروشگاهتان هستند. سعی کنید آدرس را در جایی بگنجانید که جلوی چشم مشتری باشد. اگرچه دریافت‌کننده قبلاً کاربر سایت بوده است، اما ممکن است افراد دیگری هم با دیدن نشانی مندرج روی بسته‌بندی ترغیب شوند که از شما بازدید کنند. محل و شکل ظاهری آدرس روی بسته‌بندی را بادقت برگزینید تا بیشترین تأثیر ممکن را روی بیننده بگذارد.

درج یک آگهی تبلیغاتی از ساده‌ترین و درعین‌حال، مؤثرترین روش‌های افزایش ترافیک سایت است

هرچند روش‌های رایگان طرفداران بیشتری دارند، اما اگر بودجه کافی (لازم به بودجه بزرگی نیست) در اختیار داشته باشید، درج آگهی‌های تبلیغاتی تأثیر فراوانی بر افزایش بازدیدکنندگانتان خواهد گذاشت. علاوه‌بر تبلیغات چاپی، آگهی‌های اینترنتی را همدر نظر بگیرید. در تارنماهای ویژه آگهی یا یا سایر وبگاه‌هایی که درج آگهی می‌پذیرند یک آگهی منتشر و کاربران را به بازدید از سایت خود ترفیب کنید.

از قابلیت همکاری در فروش استفاده کنید

«همکاری در فروش» یک روش بازاریابی است که در آن فرد یا افرادی محصول یا خدمت شما را تبلیغ می‌کنند و به‌ازای مشتریانی که به فروشگاه شما می‌آورد درصدی (پورسانتی) از مبلغ فروش را می‌گیرد. با اختصاص بخشی از بازاریابیتان به این روش فروش، اگرچه قسمتی از سود خود را نادیده می‌گیرید، اما ضمن دریافت پیوند از سایت‌های دیگر، کاربران جدیدی را هم به فروشگاهتان می‌کشانید. داشتن لینک در تارنماهای دیگر سئو را بهبود می‌بخشد و منجر به کسب رتبه بالاتری در موتورهای جستجو می‌شود.

با برندهای دیگر همکاری نمایید

همکاری با برندهای دیگر هم قادر است شما را در کشاندن کاربران بیشتر به تارنمایتان پیش بیندازد. وقتی محصولات یا خدمات دیگران را در سایت خود ارائه می‌نمایید، افرادی که درپی آن محصول یا خدمت هستند ممکن است به سایت شما بیایند. هم‌چنین، عرضه محصول یا خدمت شما در سایت‌های دیگر کاربران آن فروشگاه را با شما آشنا می‌سازد و احتمالاً در نوبت بعد، مستقیماً خود شما را جستجو خواهند کرد. بهتر است با برندهایی همکاری کنید که رقیب شما نباشند. با این کار، از یک سو به فروشگاهتان تنوع بیشتری بخشیده‌اید و از سوی دیگر سبب قدرتمند شدن رقبای خود نخواهید شد.

محصولات و خدماتتان را در سایت‌های مخصوص این کار ارائه دهید

سایت‌هایی هستند که دربرابر دریافت مبلغ مشخص یا درصدی از فروش شما در وبگاهشان اجازه می‌دهند محصولتان را در آنجا عرضه کنید. حتی ممکن است این کار را به رایگان انجام دهند و درآمدشان را از تبلیغات یا روش‌های متداول دیگر به دست آورند. مشتریان نیز چنین تارنماهایی را به‌سبب تمرکز محصولات متنوع و گوناگون در یک محل بیشتر می‌پسندند و به آنها اقبال بیشتری نشان می‌دهند. حضور در این سایت‌ها امکان بالقوه آشنایی به انبوهی از کاربران و مشتریان را برایتان مهیا می‌سازد.

کاربران فعلیتان را حفظ کنید

جذب کاربران جدید کاری آسان نیست که قرار باشد آنها را به‌راحتی از دست بدهید. وقتی نیرو، زمان و پول هزینه می‌کنید تا کاربران را به سایت خود بکشانید، باید قدر این موفقیت را بدانید. حفظ کاربران کنونی، اگرچه خودش کار آسانی نیست، اما راحتتر از جذب دوباره آنها است. ضمن این‌که احتمالاً کاربرانی که یک بار از سایتتان می‌روند، دیگر تمایلی به بازگشت نخواهند داشت. بنابراین، بهتر است علاج واقعه را قبل از وقوع بکنید.

بهترین منابع افزایش ترافیک سایتتان را بشناسید

حالا که با تعدادی از روش‌های افزایش ترافیک سایت آشنا شدید، حتماً متوجه شده‌اید که افزایش بازدیدها از منابع مختلفی می‌تواند انجام گیرد. ممکن است یک یا چند مورد از این منابع تحت تأثیر شرایط گوناگون بازدهی بهتری داشته باشند. آنچه باید درنهایت انجام دهید شناخت بهترین منابع افزایش ترافیک است. منبع یا منابع برتر را بشناسید و روی بهبود بازدهی آن کار کنید. نقاط ضعفش را برطرف سازید و نقاط مثبتش را تقویت نمایید. اینگونه، علاوه‌بر حفظ رشد فعلی، به پیشرفت سریعتری دست خواهید یافت.

سخن پایانی

یکی از دوستانم که مهندس رایانه و برنامه نویس است می‌گفت: اغلب کسانی که سایتی را راه‌اندازی می‌کنند، در کمتر از یک سال به آن پایان می‌دهند. این یعنی، عمر بسیاری از سایت‌ها خیلی کوتاهتر از آنچه می‌اندیشیم است. یکی از مهمترین دلایل این مسأله آشنا نبودن افراد با ابعاد مختلف راه‌اندازی و مدیریت یک وبگاه است. سایتی که راه‌اندازی شود، ولی رشد روزافزونی نداشته باشد، محکوم به مرگ زودهنگام خواهد بود.
آشنایی با روش‌های افزایش ترافیک سایت و درنتیجه، بالا بردن شمار بازدیدکنندگان یکی از مواردی است که برای حفظ بقای سایت نباید از آنها غافل ماند. راه‌اندازی سایت بدون بازدیدکننده مانند احداث فروشگاهی در میان بیابان است. وقتی کسی به شما سر نمی‌زند، داشتن یا نداشتن آن چه تفاوتی دارد.
روش‌های دیگری هم می‌توان برای افزایش ترافیک سایت برشمرد که ما قصد ذکر همه آنها را نداشتیم. اگر شما هم روش یا روش‌های دیگری را می‌دانید یا تجربه کرده‌اید، خوشحال می‌شویم در بخش دیدگاه‌ها، آنها را با ما به اشتراک بگذارید.

جذب ترافیک دقیقاً یعنی چه؟

جذب ترافیک یعنی جذب بازدید کننده، که در این مطلب منظور ما جذب بازدید کننده به سایت است.

آیا ترافیک بیشتر مساوی درآمد بیشتر است؟

بازدید کننده بیشتر همیشه درآمد شما را افزایش نمیدهد، شما باید ترافیک هدفمند به وب سایت خود جذب کنید تا مستقیماً درآمدتان را زیاد کنید.

برای جذب ترافیک هدفمند، کدام یک از روشهای گفته شده بهتر جواب میدهد؟

در واقع من سعی کردم مهم ترین روشهای جلب بازدید کننده را برایتان در این مطلب یکجا جمع آوری کنم.
اما اگر بخواهم خلاصه مطالب را در یک جمله بگویم: وقت گذاشتن روی سئو، تبلیغات و از آن طرف رسیدن به زیبایی سایت میتواند در بلند مدت بسیار موثر باشد.

از طریق سئو میتوانم ترافیک رایگان کسب کنم؟

شما چه خودتان عملیات سئو را برای جذب ترافیک انجام دهید چه آن را برون سپاری کنید، باید برای سئو وقت و هزینه صرف کنید، اما بعد از به نتیجه رسیدن، برایتان ترافیک رایگان به ارمغان خواهد آورد.

اشتراک گذاری:

About The Author

2 دیدگاه دربارهٔ «مهم ترین روشهای افزایش ترافیک سایت را بشناسید و درآمد خود را بیشتر کنید»

  1. من با اکثر مواردی که گفتید برای افزایش ترافیک سایت موافق هستم، اما پست بسیار طولانی بود و واقعاً زمان برد تا تونستم همه اش رو مطالعه کنم.
    به هر حال تشکر

    1. سلام، از نظر ارزش مندت تشکر میکنم.
      مطالبی کامل اکثراً طولانی هستند و این مقاله هم به خاطر جامع بودنش، طولانی نوشته شده.
      اما در آینده ای نزدیک یک فایل صوتی به پست اضافه میشه تا با گوش دادنش زمان کمتری رو از دست بدید.
      ممنون که نظرت رو گفتی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *